لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

بازداشت ده‌ها صراف دستفروش در هرات؛ صرافان: ما را مجبور به پرداخت ۱۰۰ هزار دالر می‌کنند


صرافان دستفروش، خراسان مارکت - هرات
صرافان دستفروش، خراسان مارکت - هرات

ده‌ها تن از صرافان در هرات بازداشت شده‌اند. گزارش‌ها می‌رساند که این‌ها صرافان دستفروشی‌اند که مجوز فعالیت ندارند.

صرافان هرات قبلاً در برابر پول هنگفت اخذ جواز صرافی اعتراض کرده بودند. حکومت طالبان در ماه‌های اخیر داشتن جواز صرافی را در کابل و شهرهای بزرگ دیگر با جدیت دنبال می‌کند.

گزارش‌ها از هرات می‌رساند که مقامات طالبان در شهر هرات ده‌ها نفر صراف را بازداشت کرده‌اند. منابع آگاه به رادیو آزادی گفتند که افراد بازداشت‌شده اکثر صرافان دستفروش یا کسانی‌اند که با سرمایه نسبتاً اندک برای امرار معاش صرافی می‌کنند. در یورش‌های افراد امنیتی بر این صرافان، تعدادی از مشتریانی که پول تبدیل می‌کردند نیز در این جمع بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها می‌رساند که در مجموع ۱۷۰ نفر بازداشت شده‌اند و برخی از این صرافان بعد از چندین ساعت بازداشت رها شده‌اند. صرافانی که رها شده‌اند، می‌گویند که لت و کوب نشده‌اند ولی در شرایط دشواری که اجازه دریافت خوراک از خانه نداشتند، محبوس بودند.

اما یکی از صرافان هرات که نخواست نامش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که مدتی می‌شود به همه صرافان از سوی مقامات ابلاغ شده که جواز بگیرند. جواز با پول و ضمانت مالی سنگینی اخذ می‌شود و صرافان دستفروش که توانایی اخذ جواز را ندارند، بنا به درخواست شرکت‌های صرافی بازداشت شدند و کسانی که مجوز دارند، کار خود را می‌توانند پیش ببرند.

وی گفت:
«پولی که بابت مجوز می‌گیرند، ضمانت بانکی است، ۶۶ لک افغانی معادل تقریباً یک لک دالر است. یک ستیتمنت بانکی هم می‌خواهند که تقریباً ۶۵۰ لک افغانی، تقریباً یک میلیون دالر ستیتمنت بانکی می‌خواهند که هر صراف باید این مبلغ را داشته باشد. این یکی از لوایح دافغانستان بانک بود. و خود صرافان به بانک مراجعه کردند که ما این مبلغ زیاد را که پرداخت می‌کنیم، باید یک اصول هم داشته باشد. همین بود که این دستفروش‌ها طبق خواسته خود صراف‌ها بازداشت شدند و این‌ها خواستند که این‌ها جمع شوند.»

کارشناسان تأکید می‌کنند که مدیریت مسلکی برای ادامه کار صرافان دستفروش ضروری است.
کارشناسان تأکید می‌کنند که مدیریت مسلکی برای ادامه کار صرافان دستفروش ضروری است.

پیش از این، حکومت طالبان به صرافان در پایتخت کابل و چندین شهر بزرگ دیگر نیز شرط گرفتن جواز را ابلاغ کرده است. صرافان می‌گویند حکومت برای گرفتن جواز صرافی پول و ضمانت بانکی هنگفتی را وضع کرده است.

حکومت طالبان شرایط جدید گرفتن جواز صرافی در هرات را در ماه اسد به اجرا گذاشت. در آن وقت نیز ده‌ها تن از صرافان هرات با تجمع در مقابل دفتر والی اعتراض کرده، گفتند که هزینه تعیین‌شده برای گرفتن جواز از حد توان بسیاری آن‌ها بالاتر است.

اکثر صرافان دستفروش هرات روز یک‌شنبه بازداشت شدند. حکومت طالبان هنوز دربارۀ بازداشت آن‌ها تبصره نکرده است. با تنفیذ شرط گرفتن جواز صرافی در ماه سرطان، صدها صراف سیار در سرای شهزاده کابل با خطر از دست دادن کار و روزگار خود روبه‌رو شدند.

شماری از کارشناسان اقتصادی با آنکه منع صرافی‌های دستفروش را گامی برای قانونمند شدن این روند می‌دانند، اما تأکید می‌کنند که این کار نیاز به مدیریت مسلکی دارد تا صرافان دستفروش نیز بتوانند به کارشان ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG