لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

وزیر خارجهٔ آسترالیا: بدون مشارکت زنان، صلح و ثبات در افغانستان تامین نخواهد شد


 پنی وانگ  وزیر خارجه آسترالیا
پنی وانگ  وزیر خارجه آسترالیا

پنی وانگ وزیر خارجه آسترالیا نگرانی شدید اشرا از وضعیت زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ابراز کرده و گفته که آینده صلح آمیز افغانستان به مشارکت کامل زنان افغان در همه عرصه های جامعه بستگی دارد.

خانم وانگ که به روزسه شنبه ( ۳ میزان) در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویارک حضور یافته بود، افزود که در یک نشست به سطح مقام های بلندپایه در مورد وضعیت زنان افغانستان تاکید کرده که بدون مشارکت کامل زنان، افغانستان به صلح و ثبات دست نخواهد یافت.

او به روزدوشنبه در نشست در مورد زنان افغان با حضور سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در مورد محدودیت های طالبان بر زنان و دختران افغان صحبت کرد.

او افزود که دراین نشست از بسیاری زنان شجاع افغان هم در مورد وضعیت زنان در افغانستان شنید، به گفته خانم وانگ، آسترالیا برعلاوه ایستادگی در کنار زنان افغان، آنها را صادق می داند و از شجاعت زنان افغان الهام می گیرد.

ملاله یوسفزی فعال آموزش دختران و برنده جایزه صلح نوبل که با جستن ترودو صدراعظم کانادا دیدار کرده است.
ملاله یوسفزی فعال آموزش دختران و برنده جایزه صلح نوبل که با جستن ترودو صدراعظم کانادا دیدار کرده است.

همزمان ملاله یوسفزی فعال آموزش دختران و برنده جایزه صلح نوبل در دیدارش با جستن ترودو صدراعظم کانادا که این دیدار در یک نوار ویدیویی کوتاه در رسانه ها نشر شده گفته که تلاش دارند تا طالبان را بخاطر برخورد تند شان با زنان و دختران در افغانستان، پاسخگو قرار دهند:

" با فعالان افغان کار می کنم که میخواهند اطمینان حاصل کنند که جامعه بین المللی ظلم و رویکرد طالبان را که به نام جنسیت بر زنان و دختران تحمیل می کنند، به رسمیت بشناسد و آنرا به عنوان اپارتاید جنسیتی نام بدهد. از همینرو میخواهم در مورد این صحبت کنم که چگونه می توانیم مطمین شویم که محدودیت های آموزشی و آنچه را که زنان با آن رو به رو اند، جنایت علیه بشریت شناخته شود. امیدوارم که بتوانیم در همبستگی با زنان افغان پیام امیدوارکنندۀ بفرستیم."

ملاله یوسفزی: تلاش دارم طالبان را به خاطر برخورد تند با زنان پاسخگو قرار بدهم

شماری از زنان افغان که در شرایط سخت طالبان در افغانستان زندگی می کنند خواستار رفع محدودیت ها در برابر شان شده اند و می خواهند که جامعه جهانی به ویژه کشورهای که روابط نزدیک با طالبان دارند فشار ها بر حکومت طالبان را در این زمنیه افزایش دهند.

قدریه رضایی یکتن از این زنان به رادیو آزادی می گوید:

" با آمدن طالبان که خودم شاغل، ورزشکار و متعلم بودم همه را از دست دادم، نتوانستم ورزش کنم، کار کنم و یا درس بخوانم با آمدن طالبان همه رویا ها و اهدافم با خاک یکسان شدند."

همچنان انتونیو گوتیرش سرمنشی ملل متحد در سخنرانی روز دوشنبه خود در نشست در مورد زنان افغان در نیویارک گفت که زنان و دختران افغان با بحران عمیق تبعیض و ظلم براساس جنسیت رو به رو اند.

او با اشاره به قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان که در ماه گذشته اعلام شد گفت که این قانون حذف سیستماتیک زنان و دختران از زندگی عمومی را رسمی می سازد.

از سوی دیگر روزمری دیکارلو معاون سیاسی سرمنشی ملل متحد هشدار داده که قانون جدید طالبان، روند دوحه را در معرض نابودی قرار می دهد.

انتونیو گوتیرش سرمنشی ملل متحد
انتونیو گوتیرش سرمنشی ملل متحد

خانم دیکارلو که ریاست سومین نشست دوحه را در تابستان امسال با حضور هیئت از حکومت طالبان و نماینده های بیش از ۲۰ کشور به عهده داشت، در نشست در مورد زنان افغان در نیویارک گفت که شماری از کشورها قبل از صدور آخرین فرمان طالبان علاقمند بودند که روند دوحه ادامه یابد اما به گفته او حالا وضعیت بسیار پیچیده است.

حکومت طالبان که هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، همواره ادعا کرده که حقوق زنان را براساس آنچه شریعت اسلامی می خواند تامین کرده است.

اما فعالان حقوق بشر می گویند که تفسیر طالبان از شریعت نه تنها حقوق اساسی زنان را نقض کرده بلکه محدودیت های سختگیرنه را همه روزه بر زنان و دختران در افغانستان افزایش داده است.

طالبان در بیش از سه سال برگشت به قدرت، مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران دانش آموز مسدود کردند، چند ماه بعد از آن دروازه های پوهنتون ها هم به روی دانشجویان دختر مسدود شدند، برعلاوه محدودیت های آموزشی، زنان و دختران در افغانستان در اداره های محدود اجازه کار را دارند، همچنان زنان اجازه سفرهای دور بدون محرم را نداشته و از مشارکت فعال در بسیاری از عرصه های دیگر جامعه هم محروم شده اند.

XS
SM
MD
LG