لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

دیدبان حقوق بشر: امیدواریم ابتکار جرمنی و چند کشور آغازی برای تحقق عدالت برای زنان افغانستان باشد


لوگوی دیدبان حقوق بشر
لوگوی دیدبان حقوق بشر

درحالی‌که چهار کشور به شمول جرمنی هشدار دادند که در مورد رفتار تبعیض‌آمیز در برابر زنان افغان از طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت شکایت خواهند کرد، دیدبان حقوق بشر گفته که این اقدام آغازی برای تحقق عدالت در مورد نقض گستردهٔ حقوق زنان و دختران در افغانستان خواهد بود.

فرشته عباسی یکی از اعضای این سازمان، ناوقت روز چهارشنبه ۲۵م سپتمبر در اعلامیه‌ای در صفحۀ اکس (توئیتر سابق) خود نوشته که همه کشورها باید از این اقدام حمایت کرده و در روند پیگیری زنان افغان را نیز در آن سهم دهند.

جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند روز چهارشنبه در یک اعلامیۀ مشترک به طالبان هشدار دادند که قصد دارند آنان را به دلیل نقض کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان به محکمۀ بین‌المللی عدالت در لاهه بکشانند.

در این اعلامیه که از سوی این کشورها منتشر شده، طالبان رسماً مسئول خوانده شدند که باید مسئولیت‌شان را در برابر حقوق زنان ایفا کنند که در کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض در برابر زنان به آن اشاره شده‌است.

وزارت خارجۀ جرمنی در یک اعلامیۀ جداگانه همچنان گفته که افغانستان با پیوستن به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض در برابر زنان به حفظ حقوق زنان و دختران متعهد است و طالبان نیز باید به این تعهد عمل کنند.

در این اعلامیه که روز چهارشنبه در صفحۀ اکس (توئیتر سابق) این وزارت منتشر شده، تأکید شده است که جرمنی همراه با هالند، کانادا، استرالیا و شرکای‌شان از جمله نماینده‌گان جهان اسلام، روندی را آغاز کرده‌اند تا طالبان را به عملی کردن تعهدات آن‌ها مجبور کنند.

اما حکومت طالبان تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر در افغانستان را رد کرده‌است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان تازه در اعلامیه‌ای در صفحۀ اکس (توئیتر سابق) خود مدعی شده که حقوق بشر در افغانستان تأمین است و برخی کشورها در تلاش پروپاگندا علیه آن‌ها هستند.

با این حال، برخی از فعالان حقوق زنان افغان می‌گویند که دختران و زنان زیر حاکمیت طالبان در افغانستان با محدودیت‌های شدید روبه‌رو هستند و از تمام آزادی‌های زنده‌گی انسانی محروم هستند.

برخی از فعالان حقوق زن: دختران و زنان زیر حاکمیت طالبان در افغانستان با محدودیت‌های شدید روبه‌رو هستند و از تمام آزادی‌های زنده‌گی انسانی محروم هستند.
برخی از فعالان حقوق زن: دختران و زنان زیر حاکمیت طالبان در افغانستان با محدودیت‌های شدید روبه‌رو هستند و از تمام آزادی‌های زنده‌گی انسانی محروم هستند.

آن‌ها از هشدار چهار کشور مبنی بر کشاندن طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت استقبال کرده و می‌گویند که چنین اقداماتی پیام‌های مثبتی برای پایان دادن به محدودیت‌ها در برابر زنان افغان دارد.

فوزیه وحدت فعال حقوق زن در این مورد به رادیو آزادی گفت: «این اقدام از سوی این کشورها که خودشان از طالبان شکایت می‌کنند و رویکرد آن‌ها را نقض می‌کند، قابل استقبال از سوی زنان افغان است، این زنان افغان را یک قدم دیگر نیز به پیش می‌برد و من فکر می‌کنم که سبب تغییر در وضعیت افغانستان می‌شود.»

نظیفه جلال، عضو کمیتهٔ مستندسازی نقض حقوق بشر برای افغانستان نیز به رادیو آزادی می‌گوید: «این اعلامیه پر از آرزوها و امیدها است، اما من فکر نمی‌کنم که طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت کشانده شوند، اما تأثیر مثبت حتماً دارد، شاید جهانیان بعد از این به این نتیجه برسند که رویکردهای انجام شده از سوی طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسند، مانند آپارتاید جنسیتی یا همین‌طور انواع نقض حقوق بشری که اکنون در افغانستان ادامه دارد.»

این در حالی‌ست که طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی از جمله بر تحصیل و کار زنان وضع کرده‌اند.

هرچند این قوانین طالبان واکنش‌های شدیدی را در سطح بین‌المللی برانگیخته است، اما طالبان نه‌تنها در این زمینه نرمش نشان نداده‌اند، بلکه بر اجرای کامل این محدودیت‌ها تأکید کرده‌اند.

گفتنی‌ست که در ماه می سال روان میلادی نیز دیدبان حقوق بشر گفته بود که محکمۀ بین‌المللی عدالت می‌تواند اقدام تأثیرگذاری را در جلوگیری از رفتار نادرست و سیستماتیک طالبان در برابر زنان انجام دهد.

این سازمان در یک گزارش گفته بود که محکمۀ بین‌المللی عدالت برای به چالش کشیدن این نوع رویکرد نادرست طالبان مکان مناسب است.

XS
SM
MD
LG