لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

ادامۀ مشکلات در سرحد افغانستان و پاکستان؛ تاجران افغان محصولات زراعتی را در گمرک با قیمت ارزان فروختند


دروازۀ تجارتی تورخم
دروازۀ تجارتی تورخم

ادامه مشکلات مختلف در مسیرهای تجارتی میان افغانستان و پاکستان، شماری از تجار افغان را مجبور کرده که سبزیجات و میوه‌های تازه را در داخل افغانستان با بهای اندک و پذیرفتن ضرر مالی به فروش برسانند.

شماری از آنان امروز به رادیو آزادی گفتند از ترس احتمال ضرر کامل به این اقدام متوصل شده اند.

عبدالوهاب تاجر میوه و سبزیجات تازه است که می گوید موتری را که بادنجان‌ رومی‌ بار کرده بود از پنج روز به این طرف در بندر غلام خان متوقف بود.

او روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت از اینرو بخشی از آن خراب شده بود و مجبور شد تا آن را به افغانستان برگرداند و به بهای اندک به فروش برساند.

"مقداری را به کابل خالی کردم، به رب فروش دادم، او هم به سی روپیه گرفت، اینجا دو موترم به جلال آباد برگشته و به ۸۰، ۱۰۰ و ۱۱۰ روپیه فروختم، سی یا سی و پنج میلیون افغانی نقص کردم، از نگرانی خوابم نمی برد".

خان زیب یک تاجر دیگر این بخش هم به رادیو آزادی گفت:

"اگر به چهار یا پنج روز به پاکستان برویم خوب اگر روزهای زیادتری بگذرد باز برمی‌گردیم، آنها را به مارکت‌های جلال آباد، لوگر و کابل می فروشیم، اگر از راه غلام خان باشد باز آنها را به لوگر یا گردیز می فروشیم، اگر از راه تورخم باشد باز موتر را یا به جلال آباد یا کابل میاوریم".

مشکلات در مسیرهای مختلف رفت و آمد به پاکستان مسئله یی است که تجار افغان از مدت ها با آن مواجه اند اما در این اواخر این مشکل بیشتر شده است.

این مشکلات در زمان‌های مختلف دلایل متفاوت دارد.

حدود یک ونیم ماه پیش مسیر تورخم پشاور در منطقه بیگیاری خیبرپشتونخواه از سوی مردم احتجاج کننده بسته شده بود.

هرچند سفارت افغانستان در کنترل حکومت طالبان در اسلام آباد در ۲۷ آگست، با نشر اعلامیه‌ای از حکومت پاکستان خواسته بود برای بازگشایی این راه توجه جدی کند اما تا کنون اقدامی در این خصوص نشده است.

پیش از این راننده‌ های موترهای بار بری به دلیل نداشتن سند رفت و آمد بنام "تاد" به مشکل مواجه شده بودند.

پیش از این راننده‌ های موترهای بار بری به دلیل نداشتن سند رفت و آمد بنام "تاد" به مشکل مواجه شده بودند.
پیش از این راننده‌ های موترهای بار بری به دلیل نداشتن سند رفت و آمد بنام "تاد" به مشکل مواجه شده بودند.

هر ازگاهی هم درگیری بین نیروهای پاکستان و حکومت طالبان بهانه می شود و گاهی نیز مشکلات ترانزیتی و ترانسپورتی؛ اما ضرر این همه متوجه تجار و دهقانان افغان می شود.

اتاق تجارت افغانستان با تایید مشکلات تجار می گوید در این بخش بارها یکجا با مسئولین حکومت طالبان با جانب پاکستان گفتگو کردند اما به گفته آنان تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.

خان جان الکوزی عضو هیئت مدیره اتاق تجارت افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"افزون بر اینکه به صادرات ما ضرر زیاد رسیده، واردات ما هم با چالش مواجه شده، به ویژه آن راه ترانزیت کراچی که از آن مواد خوراکی ما میاید و اکنون هزاران موتری که به پشاور ایستاده اند، میوه های ما خراب شده دیروز دوباره برگشتند، دیروز یک تعداد مردم در جلال آباد میوه و سبزیجات خود را لیلام کردند".

ضیا ء سرحدی معاون ارشد اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در پاکستان، در گفتگو با رادیو آزادی گفت به دلیل انتقال کالاهای تجارتی در مرزهای پاکستان سطح تجارت میان این دو کشور بسیار کاهش یافته است:

" به این دلیل به هر دو کشور میلیون‌ها دالر ضرر رسیده، اکنون بارها گفتیم که مشکلات سیاسی بر کارو بارصدمه زیاد می رساند، اگر حکومت‌های هر دو جانب به این تجارت برای بار دیگر فکر نکنند، به نظر نمی رسد که کاروبار خوب شود بلکه ضرر بیشتر از این می رسد".

اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان پیش از این گفته بود امسال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تجارت میان افغانستان و پاکستان کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG