لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

جوانان در بامیان: طالبان موبایل‌های ما را بررسی و حریم خصوصی ما را نقض می‌کنند


شماری از جوانان در شهر بامیان مرکز این ولایت می‌گویند که از مدتبی به این طرف طالبان، موبایل‌های‌شان را بررسی می‌کنند و حریم خصوصی‌شان نقض شده است.
شماری از جوانان در شهر بامیان مرکز این ولایت می‌گویند که از مدتبی به این طرف طالبان، موبایل‌های‌شان را بررسی می‌کنند و حریم خصوصی‌شان نقض شده است.

جوانان در بامیان می‌گویند که طالبان موبایل‌های آنان را بازرسی می‌کنند. به گفتۀ این جوانان، طالبان این محدودیت‌های سختگیرانه را پس از اعلام قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر، تشدیدکرده‌اند.

یک جوان از بامیان که نخواست نامش در گزارش درج شود گفت:

"در ایست‌های بازرسی موبایل‌ها را هم چک می‌کنند. ما از این وضعیت به شدت خسته شده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم گوشی‌های خودرا به سرکار ببریم."

این جوان بامیانی می‌گوید که بارها طالبان در روزهای اخیر تلفن‌ همراهش را بازرسی کرده‌اند و اکنون از ترس نمی‌تواند تلفن خود راهمراهش ببرد.

او که به دلیل ترس از طالبان نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید که طالبان گالری عکس‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مواردشخصی داخل تلفن‌های مردم را بررسی می‌کنند.

"گاهی حتی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی را هم چک می‌کنند که در گذشته و حالا چگونه استفاده شده‌اند. همه کسانی که رفت وآمد دارند، نگران هستند، زیرا حتی فایل‌های شخصی و قفل‌شده هم باز و بررسی می‌شوند."

مردم این اقدام طالبان را تجاوز به حریم خصوصی‌شان می‌دانند و می‌گویند که با وجود اصرار مکرر به طالبان مبنی بر وجود عکس‌هایخانوادگی در تلفن‌هایشان، طالبان همچنان تلفن‌ها را بازرسی می‌کنند.

یکی دیگر از جوانان بامیان که به دلیل مسایل امنیتی و جلوگیری از شناسایی اش از ذکر نام او خود داری کرده ایم به رادیو آزادی می گوید که به تازه گی تلفنش توسط طالبان بازرسی شده است.

"بررسی گوشی‌ها به نوعی تجاوز به حریم خصوصی است. طالبان می‌گویند که نباید عکس زنان دیده شود، زیرا نامحرم است، اما چراخودشان تلفن‌های مردم را بررسی می‌کنند؟ چون در تلفن‌های مردم هر نوع عکس و اطلاعات شخصی وجود دارد."

استفاده از موبایل و نیز شبکه های اجتماعی در افغانستان در سال‌های اخیر گسترش یافته است.
استفاده از موبایل و نیز شبکه های اجتماعی در افغانستان در سال‌های اخیر گسترش یافته است.

برخی از محصلان پوهنتون بامیان که نخواستند هویتشان فاش شود و صدای آنها نیز منتشر شود، ادعا می‌کنند که نیروهای طالبانشبانه به اتاق‌های آنان وارد شده و تلفن‌های همراه و کمپیوتر های شخصی‌شان را مورد بازرسی قرار می‌دهند. آنها می‌گویند که با وجوداینکه بارها این موضوع را با مسئولان شریک کرده اند، اما هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است.

کارشناسان معتقدند که این برخوردهای طالبان علاوه بر ایجاد ترس و اضطراب در میان مردم و دانشجویان، نقض آشکار حقوق و حریمخصوصی افراد نیز محسوب می‌شود. به گفته آنها، این اقدامات می‌تواند منجر به کاهش اعتماد عمومی و ایجاد جو ناامنی درمحیط‌های آموزشی و اجتماعی شود.

سردار احمدی یک کارشناس اجتماعی به رادیو آزادی می گوید:”حریم خصوصی مردم بررسی می شود، از طرف دیگر آزادی بیان مردمگرفته می شود ترس، دلهره و تشویش به مردم خلق می شود، در واقع این کار کار ناپسندی است و همچنان این کار خلاف موازینانسانی است.”

XS
SM
MD
LG