لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۳

حکایت‌های تلخ خبرنگاران زندانی در افغانستان؛ «در سلول‌های نگهداری میشدیم که در آن افراد داعش نیز زندانی بودند»


زندان پلچرخی کابل، جای که تعدادی از فعالان مدنی و خبرنگاران نیز در آن زندانی شده اند.
زندان پلچرخی کابل، جای که تعدادی از فعالان مدنی و خبرنگاران نیز در آن زندانی شده اند.

یکی از خبرنگاران افغان است که به اتهام جاسوسی به جبههٔ ملی مقاومت از سوی ریاست استخبارات حکومت طالبان زندانی شده بود.

به‌گفتهٔ او در سلولی‌که نگهداری می‌شد برعلاوهٔ افراد گروه داعش، افراد تحریک طالبان پاکستان «تی‌تی‌پی» نیز حضور داشتند.

او به دلیل حساسیت موضوع به شرط تغییر صدا و عدم نشر نام‌اش به رادیو آزادی گفت: "من در سال ۱۴۰۱ در استخبارات زندانی بودم، متأسفانه خشونت، تحقیر و شکنجه وجود داشت، در سلول‎های که نگهداری می‌شدیم، افراد داعش و تحریک طالبان پاکستان نیز حضور داشتند، من پس از سپری کردن دو ماه آزاد شدم."

شماری از این خبرنگاران حکایت‌های از شکنجه و آزار و اذیت در زندان‌های حکومت طالبان نیز دارند.

یک خبرنگار دیگر افغان که او نیز در سال ۱۴۰۲ از سوی ریاست استخبارات طالبان بازداشت شده بود به رادیو آزادی می‌گوید، مورد شکنجه و تحقیر در زندان طالبان قرار گرفته است.

تعدادی از رسانه های تصویری افغانستان
تعدادی از رسانه های تصویری افغانستان

این خبرنگار که او نیز نمی‌خواهد به علت مشکلات امنیتی نام و صدای اصلی‌اش در گزارش منتشر شود به رادیو آزادی گفت: "سال گذشته به علت نشر یک خبر از سوی طالبان بازداشت شدم، من را در یک اتاق تاریک و خرد که یک نفر در آن جا می‎شد زندانی کردند، در کنار آن از الفاظ نادرست و بسیار پوچ استفاده می‌کردند و من را لت‌وکوب می‌کردند."

یک تن از خبرنگاران دیگر افغان که او نیز نمی‌خواهد به علت مشابهٔ نام‌اش در گزارش منتشر شود می‌گوید، طالبان او را دو سال پیش بدون اثبات جرم یا اتهامی در ولایت جوزجان بازداشت کرده بودند:

"ناوقت شب بود که تعدادی از استخبارات طالبان داخل هوتل شدند و ما را زندانی کردند، مدت ۱۶ روز در شبرغان زندانی بودیم و بعد دوسیهٔ ما به ولایت کابل انتقال داده شد و مدت پنج شب و روز در کابل زندانی بودیم، هیچ دلیل زندانی شدن ما معلوم نشد، برای ما نگفتن با وجودی‌که مشکلات زیاد را دیدیم و حتی مریض شدیم."

یکی از خبرنگاران: من در سال ۱۴۰۱ در استخبارات زندانی بودم، متأسفانه خشونت، تحقیر و شکنجه وجود داشت

این درحالی‌ست که خبرگزاری فرانسه (ای‌اف‌پی) نیز در گزارش تازهٔ خود که ناوقت روز چهارشنبه آن را منتشر کرده گفته است که برخی از خبرنگاران افغان به آن‌ها گزارش داده‌اند که پس از بازداشت از سوی طالبان در سلول‌های یک‌جا با افراد گروه داعش نگهداری شده‌اند.

در این گزارش آمده که این خبرنگاران اکثراً به علت پوشش حملات داعش و یا تهیه گزارش در مورد تبعیض در برابر زنان از سوی حکومت طالبان بازداشت شده‌اند.

در این گزارش همچنان تأکید شده که "خشونت و تحقیر" در برابر خبرنگاران در افغانستان تحت کنترل طالبان افزایش یافته است.

با این حال خبرگزاری فرانسه همچنان در گزارش‌اش به نقل از یکی از نهادهای حامی خبرنگاران گفته که پس از حاکمیت طالبان در سه سال گذشته نزدیک به ۴۵۰ مورد تخلف از جمله بازداشت خودسرانه، شکنجه و خشونت فزیکی در برابر خبرنگاران افغان به ثبت رسیده است.

با تسلط طالبان به قدرت در افغانستان تعداد زیادی از دختران و زنان کارمند رسانه ها مجبور شده اند وظایف خود را تحت فشار های فزاینده ترک کنند.
با تسلط طالبان به قدرت در افغانستان تعداد زیادی از دختران و زنان کارمند رسانه ها مجبور شده اند وظایف خود را تحت فشار های فزاینده ترک کنند.

تلاش کردیم تا در مورد این موضوع دیدگاه حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست استخبارات طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

اما پیش از این گفته اند که آن‌ها هیچ خبرنگار را به جرم خبرنگار بودن بازداشت نکرده و بر اساس منافع ملی به آزادی بیان متعهد اند.

این درحالی‌ست که طالبان همچنان پس از بازگشت‌شان به قدرت محدودیت‌ها و سانسور شدیدی را بر فعالیت رسانه‌ها در افغانستان از جمله ممنوعیت حضور و صدای زنان در رسانه‌های محلی و برخی ولایات وضع کرده‌اند.

طالبان اخیراً به رسانه‌ها دستور داده‌اند برنامه‌های سیاسی را دیگر به گونهٔ زنده نشر نکنند و در برنامه‌های ثبتی نیز کارشناسانی را دعوت کنند که از سوی آن‌ها معرفی شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر نزدیک به ۵،۱۰۰ خبرنگار در افغانستان به کار شان ادامه می‌دهند که ۵۶۰ تن‌شان زنان هستند، آن‌چه پیش از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱، هشت هزار و ۴۰۰ خبرنگار مصروف کار بودند که ۱،۷۰۰ تن آن‌ها را زنان تشکیل می‌داد.

XS
SM
MD
LG