لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

یک‌سالگی جنگ اسرائیل و حماس، دامنهٔ جنگ حالا به لبنان کشیده شده و ایران نیز مستقیم واکنش نشان داد


نیروهای فلسطینی در بخشی از نوار غزه
نیروهای فلسطینی در بخشی از نوار غزه

ایران ده ها سال را صرف کرد تا یک حلقه مقاومت را برضد اسرائیل تشکیل دهد. این حلقه از یک شبکه پراکنده گروه های مسلح نیابتی و متحد ایران ساخته شده است.

این حلقه یا شبکه کلید تلاشهای ایران برای دوام فشار علیه اسرائیل بود و مانع برخورد مستقیم ایران با دشمن اساسی آن یعنی اسرائیل می گردید.

اما در هفتم ماه اکتوبر سال گذشته یک عضو کلیدی این شبکه با یک حمله کشنده بر اسرائیل این شبکه و ایران را به یک جنگ محتمل مستقیم با اسرائیل نزدیک کرد.

در حمله گروه حماس که امریکا و اتحادیه اروپا آن را یک سازمان تروریستی می خوانند تقریبا ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند که اکثریت آنها افراد ملکی بودند و در این حملات حماس ۲۵۱ نفر هم گروگان گرفته شدند.

با گذشت یک سال از این حمله غیر مترقبه ، اسرائیل اعضای این محور و یک شبکه نیابتی ایران را با حملات پیهم ضعیف ساخته و احتمال یک جنگ مستقیم با ایران را بیشتر ساخته است، چیزی که ایران از آن حذر میکند.

نیروهای اسرائیلی در غزه که در برابر گروه حماس می جنگند.
نیروهای اسرائیلی در غزه که در برابر گروه حماس می جنگند.
محور از هم پاشیده؟

حماس با این کار خود به حملات متعدد انتقامی اسرائیل روبرو شده و اسرائيل قوای نظامی خود را برای اشغال نوار غزه سفربر کرد.

ایالات متحده امریکا و اتحادیهٔ اروپا حماس را به عنوان سازمان تروریستی می شناسند.

در جنگ خانمانسوز اسرائیل بیش از ۴۱ هزار فلسطینی کشته شده اند که نظر به گفته وزارت صحت تحت کنترول حماس در غزه اکثریت قربانیان زنان و کودکان استند. اسرائیل ادعا میکند که ۱۷ هزار جنگجوی حماس را کشته است، ادعای که حماس آن را رد میکند.

در ماه جولای رهبر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در تهران به قتل رسید که به احتمال قوی کار اسرائیل بوده است.

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله بمی در ایران کشته شد.
اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله بمی در ایران کشته شد.

حزب الله لبنان که هم گروه نظامی و هم حزب سیاسی است در یک سال گذشته در همبستگی با فلسطینی ها هزاران راکت را بسمت اسرائيل فیر کرده است.

این سازمان شیعه که قویترین پایه محور مقاومت ایران بشمار میرود از سوی امریکا یک سازمان تروریستی خوانده شده ولی اتحادیه اروپا تنها شاخه نظامی آن را در لیست سیاه قرار داده است.

حزب الله در ماه های اخیر ضربات شدید را متحمل شده است. در حملات اسرائیل رهبران این گروه کشته شده ، توانائی جنگی آن کاهش یافته و وسايل ارتباطی آن شدیدا آسیب دیده است.

در اول ماه اکتوبر اسرائیل جنوب لبنان را اشغال کرد و جبهه دیگر جنگ را علیه محور مقامت ایران باز کرد.

در حدود ۲ هزار کیلومتر بسمت جنوب عنصر دیگر محور مقاومت شورشیان حوثی یمن هم مورد حملات قرار گرفت. این گروه بعد از حمله هفت اکتوبر فیر راکتها و پرواز طیاره های بی سرنشین را بر اسرائیل آغاز کرده و کشتیهای بین المللی را در سواحل یمن هم مورد حمله قرار داد که این عمل سبب شد امریکا در ماه جنوری گروه حوثی ها را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار بدهد. در اواخر ماه سپتمبر اسرائیل حملات را بر اهداف حوثی ها در یمن انجام داد.

جنگجویان حزب الله لبنان
جنگجویان حزب الله لبنان

جنگجویان دیگر طرفدار ایران و قوای سپاه پاسداران انقلاب ایران هم در عراق و سوریه مورد حملات اسرائیل قرار گرفتند.

عضو ارشد انستتوت کشورهای عرب خلیج در واشنگتن علی آل فونه می گوید: «با حمله بر محور نیابتی ایران، اسرائيل یک بخش مهم دوکتورین امنیت ملی ایران را ضربه زده است.» آل فونه افزود «ایران شاهد آن است که قدرت حزب الله یکی از گروه های مهم نیابی آن به صفر نزدیک شده .» به گفته آل فونه «اسرائیل توانائی حزب الله را که برای ایران در کوتاه مدت کدام کاری را انجام داده بتواند بسیار محدود ساخته.»

در اول اکتوبر ایران بزرگترین حمله راکتی خود را علیه اسرائیل انجام داد که گفته میشود این حمله در انتقام کشته شدن رهبر حزب الله حسن نصرالله توسط اسرائیل انجام شده است.

آل فونه می افزاید «انگیزه حمله ایران شاید این باشد که سیستم پیشرفته راکتی حزب الله توسط اسرائیل از بین برده شده ، سیستمی که احتمالا میتواند مانع حملات اسرائیل بر تاسیسات اتومی ایران گردد.»

به نظر آل فونه «اگر این راکتها از بین رفته باشند وضعیت برای ایران تیره و تار میباشد.»

آلوفنه می گوید «ایران شاید به این خاطر بر اسرائیل حمله کرده باشد که توجه اسرائیل را از لبنان بسمت دیگر سوق بدهد.»

حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان که در حمله هوایی اسرائیل در بیروت کشته شد.
حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان که در حمله هوایی اسرائیل در بیروت کشته شد.

اما بعضی از تحلیلگران دیگر در باره اینکه محور مقاومت ایران با بمباردمان اسرائیل از بین رفته باشد شک دارند. تریتا پارسی یکی از موسسین انستتوت تحقیقاتی کوینسی در واشنگتن می گوید «حزب الله بدون شک یک ضربه را

متحمل شده ، اما هیجانی که در این مورد در اسرائیل و بخشی از واشنگتن ایجاد شده قبل از وقت و مبالغه آمیز میباشد.» او می افزاید که «محور مقاومت ایران شاید ضربه خورده باشد اما از بین نرفته.»

حمید رضا عزیزی عضو انستتوت امنیت بین المللی در جرمنی می گوید «گروه حماس ، ملیشه های طرفدار ایران در سوریه و تا حدی حزب الله لبنان از نگاه اسلحه و قوای بشری ضربه خورده اند.»

اما به گفت وی «این تصور در مورد کل محور مقاومت ایران درست نیست .» در رابطه با حزب الله عزیزی گفت که «این گروه یک قوه بشری قابل ملاحظه تقریبا ۱۰۰ هزار جنگجو را دارد.َ» عزیزی گفته که «این گروه از راکت های بلاستیک قوی خود ندرتا علیه اسرائیل استفاده کرده است.»

حوثی های یمن هم توانائی راکتهای بالستیک خود را نشان دادند که این توانایی های وی کدام ضربه شدید را از سوی اسرائیل متحمل نشده است.

به نظر عزیزی «بزرگترین ضربه را دستگاه فرماندهی و هماهنگی محور مقاومت متحمل شده و آنهام بخاطر کشته شدن رهبر حزب الله حسن نصرالله که مسوءل هماهنگی تمام این گروه ها بود بشمول تلاشها برای تعلیم و جذب افراد.»

مرتبط

XS
SM
MD
LG