لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

سازمان سیف د چلدرن: بیماری ملاریا در ولسوالی تخته‌پل ولایت کندهار شیوع یافته است


تیم‌های صحی برای آزمایش و درمان بیماری ملاریا به ولسوالی تخته‌پل اعزام شده‌اند.
تیم‌های صحی برای آزمایش و درمان بیماری ملاریا به ولسوالی تخته‌پل اعزام شده‌اند.

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان "سیف د چلدرن" می‌گوید شیوع بیماری ملاریا بیش از ده قریه را در ولسوالی تخته‌پل ولایت کندهار تحت تأثیر قرار داده است.

"سیف د چلدرن" در اعلامیۀ روز سه‌شنبه ۸ اکتوبر در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) نوشته که تا کنون ۳۳ مورد مثبت این بیماری ثبت شده و این رقم در حال افزایش است.

این سازمان گفته است که یک تیم صحی را برای آزمایش، درمان و آگاهی عامه در مورد بیماری ملاریا به این ولسوالی اعزام کرده است.

در همین حال، داکتر قاسم خان، مسئول شفاخانۀ مرکزی ولسوالی تخته‌پل کندهار در صحبت با رادیو آزادی شیوع بیماری ملاریا در این منطقه را تأیید کرد.

"در منطقۀ ما ملاریا وجود دارد و از مجاهدین تا مردم عادی همه به این بیماری مبتلا شده‌اند. علت آن هم وجود دند‌های آب در اطراف ارغستان است که از همان‌جا شیوع پیدا کرده و بعد به تخته‌پل آمده است. اکنون تیم‌های صحی نیز به منطقه رسیده‌اند و ما با این مشکل مواجه هستیم."

نورالله کاکر، یکی از ساکنان ولسوالی تخته‌پل، به رادیو آزادی گفت که همسرش به این بیماری مبتلا شده است:

"همسرم به ملاریا مبتلا شده و حالا کمی بهتر است، اما علائم هنوز وجود دارد. در خانه هیچ چیز نیست اما پشه‌ها حتماً وجود دارند. تقریباً یک هفته پیش همسرم به این بیماری مبتلا شده بود."

غمی، یکی دیگر از ساکنان این ولسوالی، به رادیو آزادی گفت هرچند متخصصان وزارت صحت عامه و تیم‌های صحی به روستاها فرستاده شده‌اند، اما هنوز هم نیاز به توجه بیشتری وجود دارد.

"بیماری ملاریا بسیار افزایش یافته است و در برخی قریه‌ها تمام خانواده‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند. مردم این ولسوالی بسیار فقیر هستند."

متخصصان بخش صحت می‌گویند که ملاریا یک بیماری ساری است که فرد در نتیجۀ نیش زدن پشۀ مؤنث ملاریا «انافیل» به آن مبتلا می‌شود و سپس از شخص بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود.

تب و لرزۀ دوامدار، اسهال، جان‌درد و سردرد از علائم شایع ابتلا به ملاریا هستند.

سازمان "سیف د چلدرن" اعلام کرده که ۳۳ مورد مثبت ملاریا ثبت شده است.
سازمان "سیف د چلدرن" اعلام کرده که ۳۳ مورد مثبت ملاریا ثبت شده است.

به گفتۀ داکتران، هرچند این بیماری بیشتر در فصل گرما شیوع پیدا می‌کند، اما افزایش سیلاب‌ها و آب‌های ایستاده پس از سیلاب‌ها نیز در شیوع فراگیر بیماری ملاریا نقش دارند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ طالبان، به سوالات رادیو آزادی درباره تعداد بیماران مبتلا به ملاریا و چگونگی ارائه خدمات صحی در ولسوالی تخته‌پل کندهار پاسخ نداد.

او حدود سه ماه پیش در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان گفته بود که بیماری‌های فصلی در افغانستان در حال افزایش هستند.

این در حالی است که سازمان صحی جهان دریافت خدمات با کیفیت، به موقع و ارزان برای پیشگیری، تشخیص و درمان ملاریا را حق همه دانسته و به آن تأکید کرده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۲۲، تعداد موارد مثبت ملاریا در سراسر جهان به ۲۴۹ میلیون نفر رسیده و شمار قربانیان آن در ۸۵ کشور جهان به ۶۰۸ هزار نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG