لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

گروهی از افغان‌ها به اتهام ربودن هم‌وطنان ثروتمند خود در تهران بازداشت شدند


پولیس ایران
پولیس ایران

گروهی از افغان‌ها در تهران که در حال شناسایی و ربودن "هموطنان" ثروتمند خود بودند، بازداشت شده‌اند.

«روزنامۀ ایران» چاپ تهران گزارش داده که این باند آدم‌ربایی برخی از اعضای قربانیان خود را بریده و برای اخاذی به خانواده‌های قربانیان می‌فرستادند.

سمیه عطایی، یکی از افغان‌هایی است که از سه سال به این طرف همراه با هشت عضو دیگر خانواده‌اش در ایران زندگی می‌کند و ۱۴ ماه قبل از سوی یک نهاد فریب داده شده و همه اعضای خانواده به بهانه دریافت کار ربوده شدند.

او به رادیو آزادی گفت که مسئول این نهاد برای‌شان که بیشتر اعضای خانواده داکتر هستند، وعده پیدا کردن کار در یک شفاخانه را در منطقۀ ماکوی ولایت آذربایجان داده بود، اما بعداً همه آن‌ها را اختطاف کردند.

او در این مورد بیشتر می‌گوید:

"دزدان ما را که ۹ نفر بودیم ربودند، در این جریان وقتی برادرانم مقاومت می‌کردند و نمی‌خواستند ربوده شویم، سر برادرم را با تفنگ‌شان شکستاندند. ما را در یک طویله نگه‌داری می‌کردند، خیلی در آن‌جا شکنجه شدیم. زن و مرد ما را می‌زدند و شکنجه می‌کردند و می‌گفتند ۴۵ هزار دالر برای ما پول بدهید. پول‌های زیاد ما را همراه با طلاهای خانواده ربودند."

او می‌گوید بعداً اختطاف‌چیان را شناسایی کردند و با دادن پول به پولیس ایران از چنگ آدم‌ربایان آزاد شدند، اما شاکی است که تا هنوز هیچ رسیدگی به پرونده‌شان صورت نگرفته است.

بانو عطایی ادعا می‌کند که آدم‌ربایان که قبلاً از سوی پولیس بازداشت شده بودند، در برخی موارد آزادانه گشت‌وگذار می‌کنند و هر لحظه از وجودشان احساس خطر می‌کنند و خواهان رسیدگی به حل مشکل‌شان هستند.

عزیز، یک مهاجر افغان دیگر، نیز می‌گوید یکی از دوستانش را اختطاف کرده بودند و فعلاً او از این وضعیت در ایران بسیار نگران است: "حدود شش تا هفت ماه قبل یکی از رفیق‌های ما را اختطاف کرده بودند و نزدیک به چهار ماه زندانی بود، تا بالاخره خانواده‌اش به دولت عریضه کردند و او را آزاد کردند. این‌گونه نگرانی‌ها بسیار زیاد است."

او افزوده که در خیابان‌های ایران موارد سرقت موبایل و وسایل بیشتر شده و چندی پیش موبایل خودش نیز از سوی دزدان سرقت شده بود.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به‌تازگی روزنامه مشرق ایران گزارش داده که هفت تبعۀ افغان در تهران که در حال شناسایی و ربودن "هموطنان" ثروتمند خود بودند، بازداشت شده‌اند.

این روزنامه ایرانی گزارش داده که باند آدم‌ربایی گوش یا بینی قربانیان خود را بریده و برای اخاذی نزد خانواده‌های قربانیان می‌فرستادند.

این گزارش افزوده که پولیس همچنان در جستجوی دو سرکرده این باند است که هم‌اکنون متواری هستند.
این گزارش افزوده که پولیس همچنان در جستجوی دو سرکرده این باند است که هم‌اکنون متواری هستند.

بر اساس این گزارش، هفت نفر از اعضای باند آدم‌ربایی به دستور سرکردگان باند، اقدام به یک سری آدم‌ربایی و زورگیری از خانواده‌های مهاجر افغان می‌کردند.

این نگرانی‌ها و مشکلات در حالی در برابر افغان‌های ثروتمند در ایران ایجاد شده که خان‌جان الکوزی عضو هیت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در ۲۱ ماه جوزا امسال به رادیو آزادی گفته بود که بیشتر بازرگانان افغان سرمایه‌های‌شان را به ایران انتقال داده‌اند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

او علت این کار را فراهم بودن سهولت‌ها و امکانات برای بازرگانان افغان در آن کشور عنوان کرده بود.

برخی مقام‌های ایرانی هم پیش از این گفته بودند که میزان سرمایه‌گذاری در آن کشور هر سال در حال تغییر و افزایش است.

XS
SM
MD
LG