لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

لحظه شماری برای برگزاری جرگه در خیبر پختونخوا؛ هزاران نفر از صبح امروز زیر خیمه ها جا گرفته اند


خیمه هایی که برای پذیرایی از مردم در محل برگزاری جرگه بر افراشته شده است.
خیمه هایی که برای پذیرایی از مردم در محل برگزاری جرگه بر افراشته شده است.

جنبش تحفط پشتون (پی تی ام) می‌گوید، با وجود ممنوعیت‌ها و دشواری‌های مختلف باز هم جرگهٔ قومی فراخوانده شده از سوی آن‌ها تا پایان امروز جمعه ۱۱م اکتوبر برگزار خواهد شد.

گلبدین مسید، از اعضای پیشتاز این جنبش به رادیو آزادی می‌گوید که بر اساس برنامه، باید جرگه صبح روز جمعه ۱۱م اکتوبر آغاز می‌شد، اما به علت این‌که نیروهای امنیتی خیبر پختونخواه به کمپ‌ها و یا خیمه‌های جرگه یورش برده و همه آماده‌گی های آن‌ها را برهم زدند و سایر اقوام مختلف نیز در راه هستند جرگه با اندکی تأخیر آغاز خواهد شد:

"بیشتر مردم در جرگه موجود اند و تصمیم‌های شدیدی گرفته خواهد شد، قافله‌های دیگر مردم نیز از وزیرستان جنوبی، بنو، کرک و لکی مروت در راه هستند، ممکن است که از خاطر آن‌ها جرگه کمی با تأخیر آغاز شود."

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون (پی تی ام) سه ماه پیش هنگام مراسم جنازهٔ گیله‌من وزیر از شاعران و یکی از اعضای پیشتاز این جنبش برگزاری این جرگه را اعلام کرده بود.

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون هنگام سخنرانی در یکی از گردهمایی های قومی در خیبر پختونخوا
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون هنگام سخنرانی در یکی از گردهمایی های قومی در خیبر پختونخوا

آقای پشتین گفته بود که در این جرگه مردم و نماینده‌گان آن‌ها باید پس از ارائه اطلاعات همه‌جانبه در مورد بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌های انجام شده در برابر پشتون‌ها، در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

نیروهای امنیتی ایالت خیبر پختونخواه در پنجم اکتوبر در منطقهٔ ریگی للمه بر کمپ‌ها یا خیمه‌ها جرگه حمله کردند که به‌گفتهٔ جنبش تحفظ پشتون، خمیه‌های برپا شده در آن‌جا آتش گرفت، سه تن از اعضای آن‌ها کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

برگزار کننده ها گفته اند که جرگه با اندکی تاخیر و با اشتراک هزاران تن برگزار خواهد شد

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون، هنگام مراسم جنازهٔ کشته شده‌گان هشدار داد که "پشتون‌ها خون یک شهید خود را هم به کسی نخواهند بخشید".

برخی از شرکت کننده‌گان جرگهٔ فراخوانده شده از سوی جنبش تحفظ پشتون می‌گویند، هرچند خود را با دشواری‌های زیادی به محل جرگه رسانده اند، اما خرسند اند که نقش فعال در این جرگه دارند.

حیدر عباس باشنده کورمه و روشن علی یوسفزی باشنده سوات در این مورد به رادیو آزادی گفتند: "ما به جرگه آمده‌ایم، دیگر اعضای خانواده هم در حال آمدن هستند، اما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، زیرا تونل بسته است و در مسیرهای دیگر هم مشکلات مشابهی وجود دارد، اما شکر خدا، اکنون مردم بیرون آمده و خود را می‌رسانند."

"اکنون من در جرگه قومی «عدالت» هستم. احساسات مردم بسیار زیاد است و امیدوارم این جرگه بزرگ و قومی باعث امنیت و پیشرفت پشتون‌ها شود."

مردم زیر یکی از خیمه ها نشسته و منتظر برگزاری جرگه قومی هستند.
مردم زیر یکی از خیمه ها نشسته و منتظر برگزاری جرگه قومی هستند.

محسن نقوی، وزیر داخلهٔ پاکستان در یک کنفرانس خبری گفت که آن‌ها مانع اشتراک مردم در جرگه نمی‌شوند، اما این‌که «پی‌تی‌ام» این را عدالت یا محکمه می‌نامد، نظام قضایی از قبل موجود است و اجازهٔ تشکیل نظام دیگری را نخواهند داد.

این مقام پاکستانی همچنین ادعا کرده که جنبش تحفظ پشتون (پی‌تی‌ام) از کشورهای خارجی کمک‌های مالی دریافت می‌کند و آن‌ها از لهجهٔ‌ نامناسب یا توهین‌آمیز در برابر ادارهٔ حکومتی استفاده می‌کنند به همین علت بر آن‌ها محدودیت وضع شده، اما «پی‌تی‌ام» این ادعاها را بی‌اساس خوانده است.

وزارت داخلهٔ پاکستان روز یکشنبه بر فعالیت‌های جنبش تحفظ پشتون (پی‌تی‌ام) ممنوعیت وضع کرد و این جنبش را بر اساس قانون ضد تروریزم آن کشور یک «سازمان غیر قانونی» معرفی کرد، اما این اقدام واکنش‌های تندی را به دنبال داشت.

منظور پشتین این اقدام حکومت پاکستان را «بسیار ظالمانه» خوانده است.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز این اقدام را محکوم کرده و از حکومت خواسته است که تصمیم خود را پس بگیرد.

XS
SM
MD
LG