لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

سازمان جهانی صحت: در ده ماه گذشته، ۷۰ نفر به دلیل بیماری اسهال در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند


باشنده‌های ولایات پکتیا، نیمروز، لوگر و کابل بیشتر از دیگر مناطق افغانستان از بیماری اسهال متأثر شده‌اند.
باشنده‌های ولایات پکتیا، نیمروز، لوگر و کابل بیشتر از دیگر مناطق افغانستان از بیماری اسهال متأثر شده‌اند.

سازمان جهانی صحت «دبلیو اچ او» از مبتلا شدن ده‌ها هزار تن و مرگ ده‌ها تن دیگر در نتیجهٔ بیماری اسهال در افغانستان خبر داده است.

«دبلیو اچ او» اعلام کرده که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دست‌کم ۱۴۶ هزار و ۵۵۵ نفر در افغانستان به بیماری اسهال مبتلا شده‌اند.

این سازمان به روز دوشنبه ۲۳ میزان در گزارش هفته‌وار خود نگاشته است که ۷۰ نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

در ادامه آمده است که این افراد در ۳۴۶ ولسوالی به اسهال مبتلا شده‌اند که ۵۵.۳ درصد آنان را کودکان زیر پنج سال و ۴۹.۶ درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گفتهٔ این سازمان، تنها از ۲۹ سپتمبر تا ۶ اکتوبر، سه کودک زیر پنج سال به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که دو نفر آن‌ها دختر بودند.

«دبلیو اچ او» همچنین گفته است که در این مدت ۳۲۲۸ مورد دیگر اسهال در ۱۷۹ ولسوالی ثبت شده است، اما افزوده که واقعات اسهال در افغانستان نسبت به ماه‌های گذشته ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است.

در گزارش آمده که باشنده‌های ولایات پکتیا، نیمروز، لوگر و کابل بیشتر از این بیماری متأثر شده‌اند.

این در حالی است که نگرانی‌های زیادی از شیوع بیماری اسهال و مرگ و میر ناشی از آن در بین خانواده‌های افغان وجود دارد.

عبدالمصور، یک باشندهٔ شهر کابل، به رادیو آزادی گفت که چندی پیش یک خواهرزادهٔ یک و نیم ساله‌اش به اسهال مبتلا شد، اما با وجود درمان‌های زیاد بهبود نیافت و جانش را در شفاخانه از دست داد:
"یک خواهرزادهٔ من که پسر بود چند وقت پیش اسهال شد و معده‌اش هم خراب بود. چهار روز در خانه بود، بعداً شفاخانه بردیم. داکتران برایش دوا و اکسیژن دادند، اما فایده نکرد و فوت کرد."

گل باچا، باشندهٔ ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، نیز می‌گوید پسر خردسالش به بیماری اسهال مبتلا شده است:
"پسر من که سه سال عمر دارد چند وقت پیش اسهال شد و بعداً به طرف سوءتغذیه رفت. کار و بار نیست که برای این کودک غذای خوب تهیه کنم. غذای درست آماده کرده نمی‌توانم. از حکومت و نهادهای مدد رسان می‌خواهم که با ما مردم بیچاره کمک کنند."

داکتران می‌گویند اسهال بیماری‌ای است که باعث کاهش مایعات بدن فرد مبتلا می‌شود و در مراحل پیشرفته باعث مرگ می‌گردد.

داکتران: کاهش مایعات بدن و سوءتغذیه می‌تواند منجر به مرگ بیماران مبتلا به اسهال شود.
داکتران: کاهش مایعات بدن و سوءتغذیه می‌تواند منجر به مرگ بیماران مبتلا به اسهال شود.

مریم رسولی، متخصص بخش داخله، به رادیو آزادی گفت که این بیماری از طریق تماس با مدفوع و افرازات بیمار به سایر افراد سرایت می‌کند و علایم ابتدایی آن شامل خستگی، دل‌بدی، مدفوع آبگین به‌طور مکرر و بی‌اشتهایی است:
"این بیماری زمانی پیشرفته و سبب مرگ انسان می‌شود که در معده جاگزین شده و زهر تولید می‌کند که باعث می‌شود، هیچ مواد غذایی جذب بدن نشود و همچنین سبب کمبود مایعات در بدن می‌گردد. وقایهٔ اسهال شامل رعایت حفظ‌الصحهٔ شخصی و محیطی، گرفتن آنتی‌بیوتیک‌ها و دریافت مایعات بیشتر است."

سازمان جهانی صحت در حالی از مبتلا شدن ده‌ها هزار نفر در افغانستان به بیماری اسهال خبر داده که بسیاری از بیمار‌داران همواره از وضعیت بد اقتصادی شکایت کرده‌اند. به‌ویژه کسانی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند، در کنار نداشتن پول برای درمان، از عدم دسترسی به مراکز صحی و کمبود داکتران متخصص نگران هستند.

XS
SM
MD
LG