لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

حکومت بریتانیا صدها نیروی ویژۀ ارتش افغانستان که قبلا درخواست‌شان رد شده بود را می‌پذیرد


پس از اگست ۲۰۲۱، نیروهای بریتانیایی افغانستان را ترک کردند، اما متحدان افغان آنان در کشور باقی ماندند.
پس از اگست ۲۰۲۱، نیروهای بریتانیایی افغانستان را ترک کردند، اما متحدان افغان آنان در کشور باقی ماندند.

حکومت بریتانیا می‌خواهد تا صدها نیروهای ویژه‌ای افغان را که با نیروهای بریتانیایی در افغانستان همکار بوده‌اند و درخواست‌های پناهنده‌گی‌شان به آن کشور قبلاً رد شده، به بریتانیا منتقل و برای‌شان اسکان دهد.

لوک پولارد، وزیر دفاع این کشور، روز دوشنبه ۱۴ اکتوبر به مجلس نماینده‌گان بریتانیا گفت، یافته‌های آنان نشان می‌دهد که برخی از سربازان افغان که درخواست‌های پناهنده‌گی‌شان رد شده، مستقیماً از سوی دولت بریتانیا معاش دریافت کرده‌اند و واجد شرایط اسکان مجدد هستند.

او با انتقاد از دولت پیشین بریتانیا گفت که این مسئله هنگام بررسی درخواست‌های اولیه اسکان مجدد نادیده گرفته شده است.

به گفتهٔ او تاکنون ۲۵ درصد از درخواست‌های رد شده پس از ارزیابی پذیرفته شده‌اند.

"من مطمئن هستم که کسانی را که لایق امنیت هستند و زندگی جدیدی را به اینجا در بریتانیا آغاز می‌کنند، می‌فرستیم. ما این سفر را آغاز کرده‌ایم و این فصل از تاریخ خود را خواهیم بست. ما می‌دانیم که کار خوبی انجام داده‌ایم، زیرا این‌ها کسانی هستند که شانه به شانهٔ نیروهای بریتانیایی در افغانستان ایستاده بودند. من درک می‌کنم که در مجلس نماینده‌گان از این موضوع و به‌طور کلی از اسکان مجدد افغان‌ها حمایت قوی وجود دارد.»

وزیر دفاع بریتانیا افزوده که حکومت کشورش بسیاری از پرونده‌های نیروهای افغان را به‌صورت فوری مورد بررسی قرار داده است، زیرا به گفتهٔ او بسیاری از نیروهای پیشین افغان تحت حاکمیت طالبان "در خطر هستند."

آنچه که بسیاری از نظامیان پیشین افغان هم ادعا می‌کنند.

محمد عارف فاریابی، قوماندان امنیهٔ ولسوالی دولت‌آباد فاریاب در نظام جمهوری پیشین و مهاجر در ایران، به رادیو آزادی گفت:

"اینجا سربازان افغان با مشکلات زیاد مواجه‌اند، از یک سو بی‌کار هستیم، از سوی دیگر دست دشمنان ما حتی تا ایران رسیده، ما در تهدید هستیم و بر همکاران و نظامیان ما که اینجا پناهنده هستند حمله هم کردند، دیگر اینکه حکومت ایران اینجا ما را نمی‌گذارد، و از این کشور ما را اخراج می‌کند. از کشورهای مهاجرپذیر خواست ما این است که ما را به جای امن منتقل کنند. حداقل باید آنان به نظامیان افغان توجه کنند."

هرچند همواره حکومت طالبان می‌گوید متعهد به رعایت فرمان عفو عمومی رهبر خود است، اما هر از گاهی گزارش‌هایی از کشتن، شکنجه و زندانی‌کردن نیروهای نظامی پیشین در داخل کشور به نشر می‌رسد.

نیروهای کماندو در زمان جمهوری مخلوع
نیروهای کماندو در زمان جمهوری مخلوع

یک مهاجر افغان در پاکستان و نظامی در جمهوری پیشین، به شرط افشا نشدن نامش، به رادیو آزادی گفت:

"من در ۲۱ سال گذشته در ولایت کنر و باز در ولسوالی ینگین هلمند به‌گونهٔ دوامدار در جنگ بودم. بسیار نگران هستم اگر دوباره به افغانستان بازگردانده شویم، زنده‌گی خانواده‌ام نیز با تهدید مواجه می‌شود."

بر اساس معلومات وزارت دفاع بریتانیا، در نظام جمهوری پیشین ۲ هزار نیروی ویژهٔ افغان با نیروهای بریتانیایی مشترکاً وطیفه انجام داده‌اند. این قطعات ویژه زیر نام واحد "Triples" تحت حمایت حکومت بریتانیا بودند.

نیروهای بریتانیا پس از اگست سال ۲۰۲۱ و حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان به کشورشان بازگشتند، اما بسیاری از همکاران و متحدان افغان آنان در افغانستان باقی ماندند.

XS
SM
MD
LG