لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

شهباز شریف: برای استفاده از فرصت‌های تجاری و ترانزیتی به یک «افغانستان با ثبات» نیاز است


اجلاس شانگهای
اجلاس شانگهای

امروز، دومین و آخرین روز از بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای (اس سی او) در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان است.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، در این نشست گفت که افغانستان به دلیل اتصالش با منطقه، فرصت‌های ارزشمندی برای تجارت و ترانزیت فراهم می‌کند که به نفع تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواهد بود.

شهباز شریف افزود که یک افغانستان باثبات نه تنها مطلوب همه است، بلکه برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها نیز ضروری است.

"جامعۀ جهانی باید برای حمایت بشردوستانه از افغانستان اقدام فوری انجام دهد و در عین حال از حکومت طالبان بخواهد که به سمت فراگیری سیاسی حرکت کند تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان توسط هیچ گروهی علیه همسایگانش مورد استفاده قرار نگیرد."

بر اساس اعلامیۀ وزارت امور خارجۀ پاکستان، این نشست با حضور نخست‌وزیران چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبیکستان، همچنین معاون اول رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجۀ هند برگزار شد.

علاوه بر این، نخست‌وزیر منگولیا به‌عنوان عضو ناظر و معاون نخست‌وزیر ترکمنستان و وزیر خارجۀ آن به‌عنوان مهمان ویژه در این اجلاس شرکت کرده‌اند.

همزمان با این نشست، پاکستان و چین در یک اعلامیۀ مشترک خواستار اقدامات مؤثر و تأییدشده برای مقابله با گروه‌های تروریستی در افغانستان شدند.

در این اعلامیه، دو طرف خواستار تلاش‌های مشترک جامعۀ جهانی برای تشویق حکومت کنونی افغانستان به ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر و اتخاذ سیاست‌های معتدل شدند.

اسحاق اتمر، تحلیلگر سیاسی، در اشاره به خواسته‌های کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفت که هرچند چنین نشست‌ها برای کشورهای منطقه ضروری هستند، اما ممکن است نتایج عملی نداشته باشند.

او به رادیو آزادی گفت:
"این کنفرانس برای منطقه بسیار مهم است زیرا همکاری‌های منطقه‌ای هم برای امنیت و هم برای تجارت ضروری است. اما وقتی کشورهای منطقه هر کدام با دیدگاه منافع خود با طالبان تعامل می‌کنند، انتظار نمی‌رود که این تصمیمات به طور کامل عملی شوند."

اجلاس شانگهای دیروز در پاکستان شروع شد.
اجلاس شانگهای دیروز در پاکستان شروع شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به پرسش‌های رادیو آزادی دربارۀ تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه با تروریسم پاسخ نداد.
اما پیش از این، حکومت طالبان همواره تأکید کرده که حکومت آنها شامل همه اقشار جامعه است و خاک این کشور علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

اگرچه افغانستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است، اما پس از بازگشت طالبان به قدرت، دعوتی برای شرکت در این اجلاس به حکومت طالبان داده نشده است.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی است که در جون ۲۰۰۱ در شانگهای چین تأسیس شد.

در ابتدا اعضای آن چین، قزاقستان، قرغیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبیکستان بودند و اکنون این سازمان شامل ۹ عضو است که هند، ایران و پاکستان نیز به آن پیوسته‌اند و علاوه بر آنها، افغانستان، بلاروس و منگولیا اعضای ناظر آن‌اند.

XS
SM
MD
LG