لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

اتحادیۀ اروپا: «تبعیض جنسیتی» طالبان مانع ایجاد جامعه‌ای مقاوم و مرفه در افغانستان شده است


اتحادیۀ اروپا: طالبان با قوانین تبعیض‌آمیز خود، حقوق ابتدایی زنان افغانستان را محدود کرده‌اند.
اتحادیۀ اروپا: طالبان با قوانین تبعیض‌آمیز خود، حقوق ابتدایی زنان افغانستان را محدود کرده‌اند.

اتحادیۀ اروپا آنچه را که نقض سیستماتیک حقوق بشر، به‌ویژه در مورد زنان و دختران، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان خوانده، به‌شدت محکوم کرده است.

این اتحادیه با نشر اعلامیه‌ای در وب‌سایت خود به روز سه‌شنبه، با ابراز نگرانی از رویکرد حکومت طالبان در این خصوص، آن را در جهان بی‌نظیر خوانده و افزوده که این اقدامات، مردم افغانستان را از ایجاد یک جامعه مقاوم و مرفه بازمی‌دارد.

در ادامه آمده است که احترام به حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران برای تحصیل و آزادی بیان، هسته اصلی رویکرد اتحادیۀ اروپا است.

در همین حال، شماری از مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران می‌گویند که طالبان حقوق انسانی زنان در افغانستان را نادیده گرفته و هر روز فضا برای آنها تنگ‌تر می‌شود.

پتونی تایشمن، فعال حقوق زنان، می‌گوید: طالبان هر روز به قوانین تبعیض جنسیتی خود افزوده و محدودیت‌های شدید را بر زنان و حقوق ابتدایی‌شان وضع می‌کنند.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"یکی از آخرین ممنوعیت‌های طالبان، منع صدای زنان در عرصه‌های عمومی است. بر اساس آن، زنان حق ندارند در رسانه‌ها و هر گونه فضای عمومی سخن بگویند یا قرآن کریم بخوانند. این‌گونه تصمیمات بی‌سابقه در جهان است؛ نه‌تنها در تضاد با حقوق بشر و آزادی انسان است، بلکه نشان‌دهندۀ تحجر فکری طالبان و کنترول کامل زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم افغانستان است."

با آنکه حکومت طالبان همواره مدعی است که حقوق همه، به‌ویژه زنان، در چارچوب اسلام تأمین است، این ادعا از سوی زنان افغان و جامعۀ جهانی پذیرفته نشده است.

از سوی دیگر، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران «آی اف جی» نیز با صدور اعلامیه‌ای دستگیری خبرنگاران و تلاش حکومت طالبان در خصوص منع نشر تصاویر موجودات زنده را محکوم کرده است.

این فدراسیون با نشر اعلامیه‌ای به روز سه‌شنبه گفته است که دستگیری‌های خودسرانه و غیرشفاف در فضای رسانه‌های افغانستان بیشتر شده و با ابراز همبستگی با خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در داخل افغانستان، از جامعۀ جهانی خواسته است حمایت خود را از آنان بیشتر کند.

اتحادیۀ اروپا نهادینه‌سازی تبعیض جنسیتی در افغانستان را به‌عنوان نگرانی بی‌نظیر در جهان محکوم کرد.
اتحادیۀ اروپا نهادینه‌سازی تبعیض جنسیتی در افغانستان را به‌عنوان نگرانی بی‌نظیر در جهان محکوم کرد.

در ادامه، به بازداشت مهدی انصاری، خبرنگار صدای افغان، و حکمت آرین، مدیر رادیو خوشحال در غزنی، اشاره شده و آمده که آنان به تاریخ‌های ۵ اکتوبر و ۲۹ سپتمبر از سوی حکومت طالبان بازداشت شده‌اند.

در این حال، یک خبرنگار زن در کابل که به شرط افشا نشدن نامش با رادیو آزادی صحبت کرد، گفت:
"شرایط کاری برای خبرنگاران زن بسیار سخت شده است. زنان هم دلسرد شده‌اند و هر روز در صدد ترک وطن هستند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، شاهد رسانه‌های بدون حضور زنان خواهیم بود."

حکومت طالبان بازداشت این خبرنگاران را به‌تازگی تأیید یا رد نکرده، اما اخیراً از تلاش برای ممنوعیت پخش تصاویر موجودات زنده در رسانه‌ها خبر داده است؛ موضوعی که نگرانی خبرنگاران، مقامات رسانه‌ای و سازمان‌های حامی رسانه‌ها را برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG