لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

ریچارد بنیت: باید در مورد رویداد کشته شدن افغان‌ها در مرز ایران تحقیقات شفاف صورت گیرد


 ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، نگرانی عمیق خود را نسبت به گزارشهای مربوط به کشته و زخمی شدن مهاجران افغان توسط نیروهای مرزی ایران، ابراز کرد و خواستار انجام تحقیقات شفاف در این باره شد.

شماری از فعالان مدنی افغان نیز خواستار تحقیقات در این زمینه شده اند. از جمله نسرین حمیدی، مسوول جنبش آزادگان در تبعید،در یک ویدیوی که به رسانه ها فرستاده گفت:

" ازسازمان ملل متحد و شورای امنیت ملل متحد خواستار ایجاد فوری یک کمیته بررسی جهت تحقیقات درباره شهادت افراد بی گناه و پاسخ گو قرار دادن مرتکبین این عمل و به محکمه کشانده عاملین آن هستیم."

سازمان حقوق بشر ایرانی "حال وش" روز دوشنبه گزارش داد که شب یکشنبه حدود ۳۰۰ افغان تلاش داشتند از طریق ولایت سیستان و بلوچستان وارد ایران شوند، اما در منطقه کلگان سراوان، نیروهای مرزی ایرانی به سوی آنها شلیک کردند.

نیرو های مرزی ایران
نیرو های مرزی ایران

براساس این گزارش و به نقل از دو شاهد عینی، بین ۶۰ تا ۷۰ نفر از حادثه جان سالم به در بردند و متباقی کشته یا زخمی شدند.

این حادثه واکنشهای گستردهای را برانگیخته است، از جمله منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتونها گفته است که ایران از مسلمانان فلسطین و لبنان دفاع میکند اما افغانهای مسلمان را میکشد.

به روز چهارشنبه پس از انتشار این گزارشها، جلسه سالانه امور پناهندگان سازمان ملل در جینوا برگزار شد و نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد در ژینو گفت که این حادثه "غم انگیز" در این شورا مطرح شده است:

"در سراسر جهان باید به وضعیت مهاجران افغان توجه شود، زیرا اعتراضات و مخالفت ها علیه مهاجران افغان در حال افزایش است."

در همین حال حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفته است که ایران حق دارد که از ورود غیرقانونی مهاجران جلوگیری کند، اما به گفته وی، پس از ارتباط با منابع معتبر، مشخص شد که گزارش حادثه یکشنبه در سراوان درست نیست.

تصویر برگرفته شده از صحنه رویداد تیر اندازی به پناهجویان افغان در مرز ایران و افغانستان.
تصویر برگرفته شده از صحنه رویداد تیر اندازی به پناهجویان افغان در مرز ایران و افغانستان.

رضا شجاعی فرمانده نیروهای مرزی سیستان و بلوچستان ایران نیز این گزارشها را رد کرد و گفت که این اخبار برای دامن زدن به اختلافات بین دو کشور منتشر شده است.

با این حال، معین ارجمند یک فعال بلوچ از سیستان و بلوچستان ایران به رادیو آزادی گفت که نیروهای ایرانی به سوی مهاجران شلیک کرده اند:

"پس از انفجار ماین، نیروهای نظامی به سوی افغانهای که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، فیر کردند."

تا کنون تعداد دقیق کشته ها یا زخمی های این حادثه مشخص نیست، اما ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند، تلفات بالایی را نشان میدهند. اما، صحت این ویدیوها تا کنون تأیید نشده است.

XS
SM
MD
LG