لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

بند برق « شورابک» در بدخشان هنوز نتوانسته است روشنایی مورد نیاز باشندگان شهر فیض‌آباد را تامین کند


بند برق شورابک در بدخشان
بند برق شورابک در بدخشان

بند برق شورابک، که چهار سال پیش به بهره‌برداری سپرده شد، برای بهبود وضعیت برق‌رسانی در بدخشان تاسیس شده است. اما این بند هنوز نتوانسته رضایت مشترکین برق را جلب کند.

مشکلات ناشی از نوبتی بودن و پرچاوی برق به ویژه در فصل زمستان، باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.
احمد رشاد، یکی از باشندگان فیض‌آباد، که چندین سال است با مشکل بی‌برقی مواجه است، معتقد است که توزیع برق به صورت ناعادلانه انجام می‌شود. او می‌گوید که مسوولان «شرکت برشنا» تحت کنترول طالبان به جای توجه به نیازهای مردم، منافع تجارتی خود را دنبال می‌کنند:

"ما فقط چند ساعت برق در روز داریم و مسئولین شرکت برشنا برق ما را به قیمت بالا به ساحات تجارتی و موسسات توزیع می‌کنند. آنها مشکلات مردم را نادیده می‌گیرند و منافع مالی را در اولویت قرار می‌دهند."

بسیاری از مناطق فیض آباد مرکز ولایت بدخشان بی برق است.
بسیاری از مناطق فیض آباد مرکز ولایت بدخشان بی برق است.

حمیدالله سروری، یکی دیگر از باشندگان فیض‌آباد، از ناهماهنگی در توزیع برق به شدت ناراضی است و معتقد است که مسئولان شرکت برشنا اولویت را به ساحات تجارتی و ادارات دولتی می‌دهند.
او می‌گوید که این وضعیت باعث شده تا مردم عادی در تاریکی و مشکلات زیادی به سر ببرند.
حمید الله دراین باره به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

“برق چند روز می‌آید و بعد برای چند روز دیگر خبری از آن نیست. ما شب‌ها در تاریکی به سر می‌بریم، در حالی که ساحات تجارتی و ادارات دولتی اولویت داده می‌شوند."

یک باشنده فیض آباد: برق به صورت ناعادلانه توزیع میشود و شرکت برشنا منافع مالی را در نظر میگیرد

رحیم‌الله احمدی، آگاه اقتصادی در بدخشان، معتقد است که کندی در روند برق‌رسانی و پرچاوی‌های مداوم تأثیر منفی عمیقی بر زندگی مردم گذاشته است.
او همچنین می‌گوید که ادامه این وضعیت می‌تواند مشکلات اجتماعی و اقتصادی را در بدخشان افزایش دهد. آقای احمدی در این باره به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

“این وضعیت به شدت به اقتصاد مردم ضربه می‌زند و باعث نارضایتی‌های گسترده شده است. برق باید به طور عادلانه توزیع شود تا همه مشترکین از آن بهره‌مند شوند.”

انجنیر فریدون فایز، معاون شرکت برشنا تحت کنترل طالبان در بدخشان، تأکید می‌کند که چالش‌های موجود در توزیع برق ناشی از کمبود منابع طبیعی و افزایش تقاضا است.
او می‌گوید که در فصل سرما، کمبود آب به کاهش تولید برق منجر می‌شود و این مسئله کنترل پرچاوی‌ها را دشوارتر می‌سازد:

“تمام مشترکین، چه تجاری و چه غیرتجاری، در شرایط پرچاوی به طور یکسان برق دریافت می‌کنند. کاهش تولید برق به دلیل کمبود آب در زمستان باعث می‌شود که ناچار به نوبتی کردن توزیع برق باشیم.”

نمایی از بند برق شورابک که روی دریای کوکچه ساخته شده است.
نمایی از بند برق شورابک که روی دریای کوکچه ساخته شده است.

بند برق شورابک در پنج کیلومتری شهر فیض‌آباد بر روی دریای کوکچه توسط حکومت گذشته با حمایت مالی آلمان ساخته شده است. ظرفیت این بند هفت و نیم مگاوات برق است و برای نزدیک به پنجاه هزار خانواده در فیض‌آباد برق تأمین می‌کند. بیشتر از سه سال پیش، حکومت جمهوری این بند برق را طی یک قرارداد سی‌ساله به شرکت خصوصی آقاخان واگذار کرد، در حالی که مردم با این قرارداد مخالف بودند.
با وجود گذشت چندین سال از تاسیس بند برق شورابک و سپردن مدیریت برق بدخشان به شرکت آقاخان طبق قرارداد سی‌ساله، مشکلات برق‌رسانی همچنان ادامه دارد.
مردم بدخشان با نگرانی به زمستان پیش‌رو می‌نگرند و از خود می‌پرسند چگونه می‌توانند در برابر سرمای استخوان‌سوز و بی‌برقی طاقت‌فرسا دوام بیاورند.

گزارش: نعمت الله احمدی

XS
SM
MD
LG