لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

دومین روز نشست بریکس؛ شرکت‌کنندگان وضعیت افغانستان را  بررسی کردند


شرکت کننده گان نشست بریکس روی  وضعیت کنونی و مشکلات  موجود  در افغانستان  با هم بحث کرده اند
شرکت کننده گان نشست بریکس روی  وضعیت کنونی و مشکلات  موجود  در افغانستان  با هم بحث کرده اند

با آنکه نماینده حکومت طالبان درنشست سه روزه بریکس در شهرکازان روسیه دعوت نشده بود، اما شرکت کنندگان نشست درکنار دیگر موارد مهم روی وضعیت کنونی و مشکلات موجود در افغانستان با هم بحث کرده‌اند.

مسایل مربوط به افغانستان و همکاری در بخش‌های سیاسی و اقتصادی محور گفت‌وگوی مقام‌های هند و ایران را در روز نخست و حاشیه این نشست تشکیل می داد.

به اساس گزارش خبرگزاری ایرنا ایران، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در این دیدار گفته که "باید با انگیزه و اراده ساخت آینده منطقه با افغانستان نیز تعامل و گفت‌وگو داشته باشند و باید کمک کنند تا ملت افغانستان نیز با حل مشکلات به صلح و آرامش و رفاه برسند.

ازسویی هم دفتر نریندرا مودی صدراعظم هند در اعلامیه‌ای که ناوقت روز سه‌شنبه نشر کرده گفته که رهبران دو کشور با اشاره به این که امضای قرارداد بلند مدت بندر چابهار نقطه عطف مهمی در روابط دو جانبه خواندن، بر اهمیت آن برای بازسازی و توسعه مجدد افغانستان و تقویت روابط تجاری و اقتصادی با آسیای میانه تأکید کردند.

نشست سه روزه بریکس، به روز سه‌شنبه به شرکت رهبران ۳۲ کشور در شهر کازان روسیه برگزار شد.

هر چند حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ ماه می سال جاری گفته بود، از اینکه روابط اقتصادی و مبادلات تجارتی خوبی با کشورهای عضو بریکس دارند، بنا خواستار شرکت دراین نشست هستند.

حالا ظاهرا دیده می‌شود که اعضای سازمان بریکس به حضور نماینده حکومت طالبان در این نشست موافقت نکرده اند.

کارشناسان سیاسی با اشاره اهمیت حضور افغانستان در نشست بریکس می گویند که عمل کرد و کردارهای طالبان، افغانستان را از شرکت در نشست‌های بین المللی مثل نشست بریکس محروم کرده است.

غوث جانبار دیپلومات پیشین در مسکو و کارشناس مسایل سیاسی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"تداوم همین وضعیت، عدم مشروعیت و به رسمیت شناختن این‌ها متاسفانه که برای افغانستان بسیار قیمت تمام می‌شود، به این معنا در سازمان ها و کنفرانس‌های بین المللی که در آنجا میتواند افغانستان مطرح باشد بحث‌ها در مورد سرنوشت افغانستان و رشد اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه و فرا منطقه افغانستان صورت گیرد، متاسفانه که به دلیل کردارهای غیرقانونی طالبان از شرکت در این گونه نشست‌ها و سازمان‌ها محروم است"

نازک میر زیارمل آگاه مسایل اقتصادی نیز عدم حضور نماینده حکومت طالبان را در این گونه نشست‌ها به زیان اقتصاد افغانستان میخواند.

"گر چه در این گونه نشست‌ها، روی مسایل اقتصادی، داد و ستد تجارتی با جهان و مسائل امنیتی و این که وضعیت منطقه چگونه از وضعیت افغانستان متاثر شده میتواند، در همه این بخش‌ها بحث‌ها صورت میگیرد، اما موضوع مهم است که هرگاه در این گونه نشست‌ها افغانستان مستقیما حضور داشته باشد، روابط کشورها با افغانستان و روابط افغانستان با کشورهای منطقه به ویژه اعضای بریکس تقویت می شود."

این درحالیست که کشورهای جهان از حکومت طالبان خواهان ایجاد حکومت همه شمول، برطرف کردن محدودیت‌ها بر زنان و دختران و احترام به حقوق بشر هستند، اما حکومت طالبان به این خواست‌ها توجه نکرده و برعکس روز به روز محدودیت ها را بر مردم افغانستان بخصوص زنان بیشتر کرده اند.

بریکس که یک سازمان اقتصادی است در سال ۲۰۰۹ به ابتکار روسیه تأسیس شد و برازیل، روسیه، هند و چین اولین اعضای آن بودند.

این سازمان که نام آن از حروف اول اسامی کشورهای عضو تشکیل شده، پس از الحاق افریقای جنوبی از بریک به بریکس تغییر یافت.

اما ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتوپیا اعضای جدید این سازمان هستند.

XS
SM
MD
LG