لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

نشست دو روزهٔ بریکس "بدون حضور طالبان" فردا در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود


آرشیف، نشست قبلی بریکس
آرشیف، نشست قبلی بریکس

با وجود درخواست حکومت طالبان برای اشتراک در نشست بریکس، به نظر می‌رسد که شانزدهمین نشست این سازمان بدون حضور نماینده‌های حکومت آنان برگزار می‌شود.

قرار است این اجلاس با حضور رؤسای جمهور روسیه، چین، هند، برازیل، مصر و ایران و سران سایر کشورهای دعوت شده به این نشست روز سه‌شنبه «۲۲ اکتوبر» در شهر کازان روسیه برگزار شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد شرکت یا عدم اشتراک حکومت‌شان در این نشست پاسخی نداد، اما پیش از این حمدالله فطرت معاون او درخواست اشتراک در این نشست را داده بود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

او در ۲۴م ماه می سال جاری گفته بود که روابط اقتصادی و مبادلات تجاری خوبی با کشورهای عضو بریکس دارند، بناً خواستار شرکت در این نشست هستند.

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ روسیه در امور افغانستان اما در آغاز ماه اکتوبر، پس از پایان نشست فارمت مسکو به خبرنگاران گفت که دعوت حکومت طالبان به نشست بریکس تنها به آن‌ها نه، بلکه به همه اعضای این سازمان بستگی دارد.

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ روسیه در امور افغانستان
ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ روسیه در امور افغانستان

هرچند حکومت طالبان هنوز از سوی هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده، اما روابط خوبی با کشورهای مؤسس بریکس از جمله چین و روسیه دارد.

عبدالقیوم افغان، یکی از آگاهان امور اقتصادی با توجه به افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی سازمان بریکس در منطقه، حضور افغانستان در نشست‌های این سازمان را مهم می‌داند.

هرچند حکومت طالبان هنوز از سوی هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده، اما روابط خوبی با کشورهای مؤسس بریکس از جمله چین و روسیه دارد.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت: "به نظر من شرکت نکردن افغانستان در نشست بریکس می‌تواند به افغانستان و به ویژه مردم آسیب برساند، این یک عقب‌گرد اقتصادی است، نه‌تنها بریکس، بلکه همۀ انواع نشست‌ها در جهان که کشورها گرد هم می‌آیند، آن‌ها در مورد معاملات اقتصادی صحبت می‌کنند، غیبت افغانستان در چنین نشست‌هایی برای افغان‌ها خبر خوبی نیست."

بریکس که یک سازمان اقتصادی است در سال ۲۰۰۹ به ابتکار روسیه تأسیس شد و برازیل، روسیه، هند و چین اولین اعضای آن بودند.

این سازمان که نام آن از حروف اول اسامی کشورهای عضو تشکیل شده، پس از الحاق افریقای جنوبی از بریک به بریکس تغییر یافت.

محل برگزاری نشست بریکس
محل برگزاری نشست بریکس

اما ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتوپیا اعضای جدید این سازمان هستند.

حکمت‌الله حکمت آگاه امور بین‌المللی به نشست‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله برگزاری بریکس خوشبین نیست، زیرا به‌گفتهٔ او، این نهادها و کشورهای عضو بیش از هر مورد دیگر از منافع خود محافظت می‌کنند: "اگر این کشورها به یک زبان خواستار یک حکومتی در افغانستان می‌بودند که همه افغان‌ها بتوانند در آن مشارکت داشته باشند، ما قربانی نمی‌شدیم. چنین نشست‌‌های کشورهای منطقه نمی‌تواند به فاجعه افغانستان کمک کند، چین و روسیه به خاطر هراس‌شان تلاش می‌کنند با مقامات فعلی در ارتباط باشند."

قرار است در اجلاس بریکس میان کشورهای عضو، برعلاوهٔ تقویت همکاری‌های اقتصادی، در مورد وضعیت عمومی منطقه نیز صحبت شود.

پانزدهمین اجلاس بریکس از ۲۲ الی ۲۴ ماه اکتوبر سال گذشته در افریقای جنوبی برگزار شد و قرار است نشست سال آینده آن در برازیل برگزار ‌شود.

XS
SM
MD
LG