لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

از ابتدای سال جاری ۱,۸۰۰ مهاجر افغان در ولایت لرستان ایران دستگیر شده‌اند


مهاجرین افغان در ایران ادعا می‌کنند که با وجود اسناد قانونی، با برخورد خشونت‌آمیز مواجه هستند.
مهاجرین افغان در ایران ادعا می‌کنند که با وجود اسناد قانونی، با برخورد خشونت‌آمیز مواجه هستند.

با افزایش اقدامات حکومت ایران علیه مهاجرین افغان در این کشور، محمد پیرحیاتی، جانشین رئیس پولیس امنیت و اماکن ولایت لرستان، اعلام کرده که ۱,۸۰۰ مهاجر افغان از ابتدای سال جاری تا کنون در این ولایت دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیمای ایران گزارش داده که آقای پیرحیاتی روز سه‌شنبه در نشستی با مقام‌های انتظامی گفته که این آمار در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به گفتۀ جانشین رئیس پولیس امنیت و اماکن ولایت لرستان، بیشترین دستگیری‌ها مربوط به ولسوالی‌های الیگودرز، خرم‌آباد و الشتر است.

محمد پیرحیاتی، اشغال فرصت‌های شغلی این ولایت توسط مهاجرین افغان را که او "اتباع بی‌گانه" می‌خواند، جرم اعلام کرد و هشدار داد با کارفرمایانی که از این مهاجرین استفاده کنند، برخورد خواهد شد.

اما این تنها مهاجرین افغان بدون اسناد اقامت در ایران نیستند که با چنین وضعیتی روبه‌رو شده‌اند؛ بلکه شماری از مهاجرین افغانی که با دریافت ویزه وارد این کشور شده‌اند نیز از عملکرد نظامیان ایرانی شکایت دارند.

آنان ادعا می‌کنند که حتی کسانی که سند قانونی اقامت دارند با برخورد خشن نظامیان ایرانی مواجه می‌شوند.

عبدالرزاق، مهاجر افغان در ایران، در این مورد می‌گوید: «قانونی‌ها که پاسپورت و ویزه هم دارند، پولیس آن‌ها را به اردوگاه ورامین می‌برد و اگر عکس‌العمل نشان دهند و بگویند من قانونی هستم، پولیس حتی پاسپورت‌ها را پاره کرده و دور می‌اندازد.»

همچنین محمد حسنی، یکی دیگر از مهاجرین افغان در ایران، از ظلم روزافزون نظامیان ایرانی با افغان‌ها شکایت کرده و به رادیو آزادی می‌گوید: «از وضعیت موجود در ایران خسته شده‌ایم، همه روز ما ظلم و تهمت را می‌بینیم. واقعاً ما خسته شده‌ایم از این مملکت همسایه.»

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که نزدیک به یک میلیون مهاجر افغان از ایران اخراج شده‌اند.
خبرگزاری تسنیم گزارش داده که نزدیک به یک میلیون مهاجر افغان از ایران اخراج شده‌اند.

این صدها مهاجر افغان در ولایت لرستان ایران درحالی از سوی پولیس ایران بازداشت شده‌اند که خبرگزاری تسنیم ایران روز چهارشنبه به نقل از سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده که از ماه جولای تا سپتامبر سال جاری، حدود ۹۷۳ هزار مهاجر افغان از ایران اخراج شده‌اند.

گفتنی است که اخراج مهاجرین افغان از ایران در ماه‌های اخیر شدت یافته و ادعاهایی مبنی بر خشونت نظامیان این کشور با این مهاجرین مطرح شده است. این در حالی است که به‌دلیل فقر، بیکاری و بحران غذایی در افغانستان، همه‌روزه صدها افغان ناگزیر می‌شوند برای یافتن کار از هر طریقی خود را به کشورهای همسایه، از جمله پاکستان و ایران، برسانند.

XS
SM
MD
LG