لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۷ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

واکنش مردم به تلاشی خانه به خانه در غور؛ باشندگان منطقه سینی در ولسوالی پسابند با طالبان درگیر شدند


تصویر آرشیف: شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور.
تصویر آرشیف: شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور.

یک منبع طالبان در ولسوالی پسابند ولایت غور که به خاطر حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده، شام شنبه به رادیو آزادی گفت که حوالی ظهر روز شنبه (۲۶ اکتوبر)، پس از آنکه نیروهای طالبان قصد تلاشی شماری از خانه های باشنده های منطقۀ سینی در ولسوالی پسابند ولایت غور را کردند، با مقاومت مردم روبه رو شدند.

شماری از باشنده های محل نیز که به دلایل امنیتی نخواستند نامی از آنها گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند که نیروهای طالبان هنگام تلاشی "زنان را آزار و اذیت کردند" که این کار آنان با مخالفت شدید مردان محل مواجه شد، هرچند یک مقام محلی طالبان این ادعا را رد کرده است.

منبع امنیتی طالبان هم به رادیو آزادی گفته که باشندگان محل به رسم اعتراض تجمع کرده و بر یک پوستۀ طالبان حمله ورشدند.

به گفتۀ این منبع، نیروهای طالبان در واکنش، تیراندازی کردند که در نتیجه، شش تن از معترضان زخمی شدند.

ولایت غور
ولایت غور

یک باشندۀ محل که از افشای نامش خودداری کرده و صدایش هم در این گزارش به خاطر ملاحظات امنیتی تغییر داده شده، به رادیو آزادی گفت:

"فعلاً جنگ و فیر ها ادامه دارد، نیروهای دولتی هم به بازار منطقه رفته و شدیداً جنگ است"

اما عبدالواحد حماس سخنگوی والی طالبان در غور در یک کامنت فیسبوک با رد سخنان باشنده های محل نوشته که" نیروهای مبارزه با مواد مخدر طالبان بالای کارخانه های تولید مواد مخدر عملیات داشتند و تعدادی را دستگیر کردند. به گفتۀ حماس یک تن از بین مردم محل بالای نیروهای امنیتی تیراندازی کرد و نیروهای طالبان در دفاع از خود بر مهاجمین و به گفتۀ او "بغاوت گران" تیراندازی کردند.

طالبان: کمپاین مبارزه با تولید مواد مخدر با مخالفت برخی ها مواجه شد، مردم محل دخیل نیستند

همچنان یک منبع محلی طالبان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست از او نام ببریم گفته که طالبان "به هدف کاهش تنش ها در منطقه" نیروهای بیشتری را از مرکز ولسوالی پسابند به منطقۀ سینی اعزام کرده اند.

پیش از این نیز گزارشهای متعدد از سرکوب اعتراضات صلح آمیز مردم در برخی از مناطق افغانستان توسط طالبان منتشر شده است.

به گونه مثال؛ در ماه ثور سالجاری، زمانیکه که نیروهای طالبان به منظور تخریب کشتزار های کوکنار وارد مزارع باشندگان روستای قرلق ولسوالی درایم ولایت بدخشان شدند، هنگامیکه با مخالفت مردم روبرو شدند بر آنها تیراندازی کردند، که در نتیجۀ یک دهقان به نام نظامالدین کشته و سه معترض دیگر زخمی شدند.

این رویداد باعث اعتراضات مردم در چندین ولسوالی و مناطق دیگر ولایت بدخشان شد و واکنش های گستردۀ سازمان ها و نهادهای حامی حقوق بشر را در پی داشت.

XS
SM
MD
LG