لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۷ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

فروشندگان حلوای کُنجد در بلخ از افزایش تولید و فروش این شیرینی خبر می‌دهند


حلوای کنجد افغانستان به‌عنوان سوغات به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود.
حلوای کنجد افغانستان به‌عنوان سوغات به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود.

هم‌زمان با سرد شدن هوا دها کار خانه تولید حلوای کنجد در شهر مزارشریف و شماری از ولایت‌های همجوار آن فعالیت‌های شان را برای تهیه و تولید این شیرینی لذیذ و سنتی از سر می‌گیرند.

آرد، بوره ،سفیدی تخم مرغ، اُستق که یک نوع گیاه کوهی است و لذت حلوا کنجد را بیشتر میسازد و کنجد از ترکیبات برای آماده کردن این شیرینی است.
برعلاوه مردان که در کارخانه‌های تولید حلوای کنجد کار می کنند، شماری از زنان نیز این شیرینی را آماده و تولید می‌کنند.
نجیلا بانوی که کارخانه تولید حلوای کنجد دارد در مورد افزایش تولیدات و فروشات شان به رادیو آزادی گفت.

«هوا سرد می‌شود و بیشتر تولیدات ما زیاد می‌شود، مشتری‌های ما هم زیاد می‌شود و مفاد خیلی عالی هم داریم و بیشترین شیرینی‌های که در فصل زمستان نوش جان می شود حلوای کنجدی، ‌پشمک، پرورده، شیرپیره و تولیدات بیشتر داریم.»
نصیراحمد از دیگر تولید کننده‌گان حلوای کنجد در شهر مزارشریف است، او در صحبت به رادیو آزادی گفت گاهی مشتریان‌اش از خارج کشور سفارش می‌دهند و طبق آن حلوای کنجد آماده کرده و ارسال می‌کنند.
«خارج هم صادر می‌شود مشتری‌های ما هستند فرمایش می‌دهند و ما طبق فرمایش شان خارج صادر می‌کنیم.»
حلوای‌ کنجد شمال افغانستان در بازار‌های پایتخت نیز خریداران زیادی دارد که یک کیلو آن از ۱۰۰ تا ۱۴۰ افغانی به فروش می رسد.
سید قاسم که در شهر کابل فروشگاه مواد خوراکی دارد و حلوای کنجد نیز می فروشد، می‌گوید، این شیرینی به خاطر طبع گرمی که دارد در سردی هوا مصرف بیشتر دارد و برخی‌ها که سفر به خارج از کشور دارند برای خانواده و دوستان شان بعنوان سوغات با خود حلوای کنجد می‌برند.
«مردم خیلی علاقه دارند حتی از اینجا به خارج میبرند و از طرف زمستان خیلی استفاده می شود که طبع گرم داره، کنجد خودش طبع گرم داره که در زمستان خیلی مردم از آن استفاده می‌کنند.»
در همین حال شماری از خانواده‌ها می‌گویند با سرد شدن هوا، حلوای کنجد نسبت به دیگر شیرینی‌ها در خانه‌های شان استفاده زیاد دارد.

شیرینی‌های رایچ در افغانستان
شیرینی‌های رایچ در افغانستان

به گفته آنان، این شیرینی نه تنها با چای که گاهی حتی به عنوان وعده غذایی استفاده می‌شود.
نوریه احمدی باشنده‌ ولایت جوزجان در صحبت با رادیو آزادی گفت:
«استفاده از این بسیار بالا است در زمستان و بسیار مزه دار است و حلوای کنجد اول بودنش در کنجد‌اش معلوم می‌شود، مثلا سبک است و کنجدش زیاد است و چون ما استفاده میکنیم حلوای کنجد اول، دوم و سوم وجود دارد.»

گفتنی است که شیرپیره و حلوای مغزی نیز از دیگر شیرینی‌های مورد علاقه باشنده‌های سمت شمال افغانستان و در فصل‌های خزان و زمستان است اما بازار حلوای کنجد به گفته فروشنده‌گان و خریدارانش گرم‌تر از دیگر شیرینی‌ها است.
محبوبیت حلوای کنجد برای این شیرینی افغانستان در مارکیت‌های خارجی هم جا باز کرده و از سوی دوکان داران افغان در کشور‌های مختلف به‌فروش می‌رسد.

XS
SM
MD
LG