لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۸ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

اوچا: بیش از ۲۳ میلیون افغان همچنان نیازمند کمک‌های بشری هستند


صندوق کمک‌های بشری افغانستان ده سال پس از تأسیس هنوز نتوانسته نیازمندی‌ها را کاهش دهد.
صندوق کمک‌های بشری افغانستان ده سال پس از تأسیس هنوز نتوانسته نیازمندی‌ها را کاهش دهد.

دهمین سالگرد صندوق وجهی کمک‌های بشری افغانستان (AHF) در حالی فرا می‌رسد که ادارۀ هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید، با وجود این کمک‌ها، تعداد افغان‌های نیازمند به کمک‌های بشری همچنان در حال افزایش است.

اوچا روز (یک‌شنبه، ۲۷ اکتوبر) در گزارشی به مناسبت دهمین سالگرد این صندوق اعلام کرد که در حال حاضر، بیش از ۲۳ میلیون نفر در سراسر افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

اوچا افزود که صندوق وجهی کمک‌های بشری افغانستان (AHF) در سال ۲۰۱۴ به‌منظور حمایت از کمک‌های بشری استراتژیک و اقدامات سریع تأسیس شد.

این اداره‌ء وابسته به سازمان ملل متحد گفته که در یک دهه گذشته، باوجود کمک‌های مختلف اضطراری و بشردوستانۀ این صندوق در افغانستان، این کشور همچنان به دلیل جنگ‌های پی‌هم، بی‌ثباتی سیاسی، خشکسالی، زلزله، عدم امنیت غذایی، همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-۱۹)، فقر و بیکاری به شدت آسیب دیده است.

 افغان‌ها از دخالت طالبان در توزیع کمک‌های بشردوستانه شکایت دارند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:08 0:00

در این گزارش، به نقل از جویس موسویا، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، آمده است که او از جامعۀ جهانی خواسته تا به حمایت خود از این صندوق برای تأمین نیازهای اضطراری در افغانستان ادامه دهند.

او تأکید کرده که حمایت پایدار جهانی نقش حیاتی دارد تا اطمینان حاصل شود که کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌پذیرترین افراد در این کشور بحران‌زده می‌رسد.

اما براساس گزارش اوچا، محدودیت‌های اخیر (تحمیل‌شده توسط حکومت طالبان) بیشتر از همه بر زنان و دختران تأثیر گذاشته و آنان به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و دسترسی محدود به خدمات ضروری با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

در همین حال، تعدادی از زنان که سرپرستی خانواده‌های‌شان را بر عهده دارند، از مشکلات شدید اقتصادی شکایت داشته و می‌گویند که به کمک‌های فوری بشردوستانه نیازمند هستند.

نفیسه، یکی از باشندگان ولایت میدان وردک و مادر پنج فرزند، به رادیو آزادی گفت:

“از نهادهای کمک‌رسان می‌خواهیم که با ما همکاری کنند. هیچ چیزی نداریم و زمستان هم نزدیک است. همین حالا که شب‌ها هوا سرد می‌شود، حتی یک کمپل هم ندارم که روی فرزندانم بیندازم. بخاطر نبود مواد غذایی نیز در حیرت هستیم و مشکلات اقتصادی ما بسیار زیاد است.”

نسرین، یکی از ساکنان شهر کابل و کارمند پیشین وزارت کار و امور اجتماعی در نظام جمهوری مخلوع، به رادیو آزادی گفت، از زمانی که طالبان او را از کار منع کرده‌اند، او و خانواده‌اش حتی غذای کافی برای سه وعده در روز ندارند:

"یتیم‌ها به عهدۀ من هستند و کار را هم خدا از روی من گرفت. مشکلات ما دو برابر شده است. در این دو سال، زنانی که قبلاً شغل داشتند و اکنون بیکار شده‌اند با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند. خودم گاهی در خانه‌های مردم کار می‌کنم، آن هم اگر خانواده‌ای حاضر باشد ۱۰۰ یا ۱۵۰ افغانی به من بدهد."

این در حالی‌ست که طبق گزارش‌های مختلف نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، فقر و بیکاری در این کشور به اوج خود رسیده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که اکنون بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به غذای کافی برای سه وعده دسترسی ندارند و هزاران زن، به‌ویژه زنان شیر ده و باردار و کودکان‌شان به سوءتغذیه دچار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG