لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

زرداری: جنگ افغانستان عامل بی ثباتی پاکستان است


آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان
آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان
آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان در مصاحبه با روزنامه گاردین گفته است جنگ افغانستان عامل بی ثباتی پاکستان است. وی گفت، بعد از 10 سال رژیم استبدای نظامی حالا پاکستان در صدد ایجاد اداره دموکرتیک و پیشرفت اقتصادی است.

آصف علی زداری در اسلام آباد در مصاحبه اختصاصی با گاردین نگرانی خود را از تلاش های ضعیف برای پایان دادن جنگ در افغانستان بیان کرده گفت، برخی از سیاستمداران امریکایی در بخش تاثیرات پالیسی امریکا آگاهی ناچیزی دارند.

رییس جمهور پاکستان گفت، این جنگ واضح است که بر اوضاع پاکستان تاثیر منفی بجا می گذارد. زرداری در رابطه به انتقاد اخیر قصر سفید که گفته است پاکستان در جنگ با تروریزم همکاری لازم را نمی کند گفت، پاکستان همیشه به نظر امریکا گوش داده اما برخی از اعضای کانگرس و رسانه ها نمی دانند چگونه در باره پاکستان سخن بگویند.

زرداری گفت، پاکستان در 60 سال گذشته متحد نزدیک امریکا بوده و به سیستم سیاسی امریکا به دیده احترام می بیند. اما اضافه کرد هر زمان که پارلمان جدیدی با اعضای جدید ایجاد می شود وقت زیادی را در بر می گیرد که آنان خود را از وضعیت جهان آگاه سازند. وی گفت رییس جمهور اوباما نه بلکه اعضای کانگرس و رسانه ها را مرض پایان دادن هرچه زودتر مهلت جنگ در افغانستان گرفته است.

رییس جمهور پاکستان قبلاً گفته بود 12 سال است که امریکا به جنگ افغانستان آغشته است و معلوم است که هر که مخصوصاً مردم عام امریکا برای یافتن پاسخ سوال خود بی حوصله شده اند و برای شان دشوار است که مصارف جنگ از مالیه مردم عادی امریکا پرداخته شود.

در گزارش قصر سفید گفته شده است که با وجود کمک مالی چندین ساله امریکا با اردوی پاکستان باز هم پاکستان برای درهم شکستن شورشیان مسلح تلاش لازم را نمی کند. همچنان یک کمیته کانگرس امریکا اخیراً به بارک اوباما پیشنهاد کرد که به جای پاکستان مناسبات با هند را مستحکم سازد. گاری اگرمن عضو دمکرات کانگرس به اوباما گفت، پاکستان به سقوط نزدیک شده است.

زرداری به گارین گفت، اگر این سخن درست باشد پس عامل اصلی پالیسی مداخله نظامی امریکا و کشور های دیگر در جنوب آسیا همین موضوع می تواند باشد. زرداری قبلاً گفته بود، پاکستان بر امنیت تاکید بیشتر نسبت به تجارت دارد و به طور مثال از پروژه انتقال گاز یاد کرد که منتظر بهبود وضع امنیت در افغانستان است.

زرداری گفت جنگ افغانستان جلو پیشرفت آن اداره های دیموکراتیک را هم گرفته است که در زمان پرویز مشرف یا از میان رفته و یا هم به آن توجه یی نشده بود.

کشته شدن دو پاکستانی توسط کارمند قراردادی سی آی ای در پاکستان و ادامه حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی که در ماه گذشته جان 10 ملکی را در یک جرگه قومی گرفت، به گفته زرداری بدترین حالت سردی روابط واشنگتن و اسلام آباد است.

آصف علی زرداری قرار است درین ماه سفری به امریکا داشته و از مقامات امریکایی بخواهد تکنالوژی حملات طیاره های بی پیلوت را به با پاکستان شریک کند، تقاضایی که قبلاً از جانب امریکا رد شده است. زرداری به گاردین گفت، امیدوار است امریکا این بار تقاضای پاکستان را به خاطر جلوگیری از افزایش احساسات ضد امریکایی بپذیرد.
XS
SM
MD
LG