لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

اردوی ملی افغانستان میزان عملیات هوایی را افزایش می‌دهد


عملیات هوایی، شیوه موثر مبارزه با مخالفین در افغانستان پنداشته می‌شود
عملیات هوایی، شیوه موثر مبارزه با مخالفین در افغانستان پنداشته می‌شود

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، عملیات قوای هوایی را برای سرکوب مخالفان افزایش می‌دهد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که پروسه کمک هلیکوپترهای بلک هاک امریکایی به اردوی افغانستان ادامه دارد و حمایت هوایی از نیروهای افغان افزایش خواهد یافت.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

مأموریت حمایت قاطع ناتو می‌گوید، تلاش‌ها به‌خاطر آن جریان دارد که الی خزان سال جاری با تقویت نیروهای هوایی افغانستان، در مناطقی‌که مشکلات وجود دارد موفقیت حاصل شود.

مأموریت حمایت قاطع ناتو دیروز در یک اعلامیه گفت، اخیراً سه هلیکوپتر بلک هاک به قوماندانی قول اردوی میوند داده شد تا از نیروهای افغان حمایت هوایی را انجام داده و هم‌چنان زمینه آموزش برای پیلوتان جدید فراهم شود.

هلیکوپتر های بلک هاک که در میدان هوایی کندهار مستقر استند
هلیکوپتر های بلک هاک که در میدان هوایی کندهار مستقر استند

وزارت دفاع افغانستان نیز می‌گوید، در جغرافیای پیچیدۀ افغانستان عملیات قوای هوایی را برای سرکوب مخالفان افزایش می‌دهد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"نیروهای ایالات متحدۀ امریکا این طیارات را در قول اردوی ۲۱۵ هم به دسترس ما گذاشته‌اند و این پروسه ادامه دارد. در مبارزه با تروریزم ضربه اصلی را قوای هوایی بر محلاتی که در آن مواضع دشمن، صفوف دشمن، هم‌چنان دیپوها و کارخانه‌های مواد مخدر و ماین‌سازی دشمن است، وارد می‌کنند. یقیناً قوای هوایی در صورت تجهیز شدن، وظایف خود را به طور مؤثر و بهتر در جغرافیای پیچیدۀ افغانستان، انجام می‌دهند."

به‌گفته آقای رادمنش، پروسه کمک ۱۵۹ فروند هلیکوپتر های بلک هاک از جانب امریکا به نیروهای افغان ادامه دارد و این هلیکوپتر ها یکی پی دیگر در اختیار اردوی افغانستان قرار داده می‌شود.

به عقیدۀ محمد رادمنش در جغرافیای کوهستانی افغانستان هیلکوپتر های بلک هاک نتیجۀ مؤثر خواهد داشت.

مقامات امریکایی و افغان در حالی عملیات هوایی را مؤثر ترین طریقۀ سرکوب مخالفان مسلح دانسته‌اند که تلفات افراد ملکی در افغانستان تقریباً دو برابر افزایش یافته‌است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد (یوناما) در افغانستان در گزارش سالانۀ اخیر خود می‌نویسد که در شش ماه سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۹۶۲ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۳۴۳۰ تن زخمی شده‌اند که نسبت به ۹ سال گذشته بیشتر است.

در همین مدت در نتیجۀ حملات هوایی ۱۴۹ تن کشته و ۲۰۴ تن زخمی شده‌اند که نسبت به همین وقت سال گذشته ۵۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در جریان عملیات برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی از نهایت احتیاط کار گرفته می‌شود.

وی گفت:

"نیروهای دفاعی افغانستان یکی از جمله وجایبی را که انجام می‌دهند و به حیث یک وظیفه مقدس نزد ما مهم است، جلوگیری از تلفات ملکی است. به‌خاطر جلوگیری از آن بهترین راه را سنجیده‌ایم، این‌که باید عملیات شبانه را جهت اهداف مشخص تعیین شده انجام بدهیم. دوم این‌که باید هنگام عملیات در محلات و قریه‌ها از احتیاط تمام استفاده کنیم."

آقای رادمنش تأکید کرده‌است که مخالفان مسلح و حامیان خارجی آن‌ها با دوام جنگ در افغانستان مسئولیت ریختاندن خون افغان‌ها را به عهده دارند.

اما طالبان مسلح نیروهای افغان و بین‌المللی را مسئول تلفات افراد ملکی دانسته اند.

XS
SM
MD
LG