تقوا: برخی ولایات سقوط خواهند کرد

عبدالجبار تقوا والی پیشین کابل و تخار و رئیس اتحادیه والیان افغانستان

اتحادیه والیان افغانستان انتقاد می کنند که بخاطر ضعف در رهبری حکومت وحدت ملی دامنه نا امنی در کشور در حال گسترش است.

عبدالجبار تقوا والی پیشین کابل و تخار و رئیس این اتحادیه روز چهار شنبه در یک نشست خبری هشدار داد که اگر حکومت به امنیت کشور توجه نکند شماری از ولایات کشور سقوط خواهد کرد:

" هلمند، سرپل، فاریاب در حال سقوط است جوزجان را هم می گویند در حال سقوط است در حوزه امنیتی کندز جنگ جریان دارد و سایر جا ها حتی کابل هم امنیت ندارد که همه مردم افغانستان و کابل نشینان و حکومت می بینند. "

آقای تقوا حین انتقاد از مذاکرات جاری صلح می گوید که این پروسه صلح نیست بلکه پروژه است که بوسیله آن افغانان فریب داده می شوند.

این نگرانی در حالی مطرح می شود که جیمز کلیپر رئیس اداره استخبارات امریکا و جان کمپبل قوماندان پیشین نیرو های خارجی و امریکایی در افغانستان هشدار داده بودند که سال 2016 از لحاظ سیاسی و نظامی برای افغانستان یک سال خوبی نخواهد بود.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

در همین حال وزارت داخله افغانستان این نگرانی اتحادیه والیان افغانستان را بی جا می خواند که شماری از ولایات با تهدید سقوط روبرو هستند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت بخاطر بهبود وضعیت امنیتی کشور در سال جاری تدابیر لازم گرفته شده است:

" من فکر می کنم که این صحبت ها بسیار دور است کابل و سایر ولایات افغانستان زیاد تهدیدات جدی ندارند من به یقین برای شما گفته می توانم حادثه که در سال گذشته در کندز تکرار شد در هیچ یک از ولایات افغانستان تکرار نمی شود، برای دفع حملات تروریستی برنامه های خوبی داریم دشمن به این توانمندی نیست ولایت و یا حتی ولسوالی ما را تصرف کند. "

از سوی هم ولسی جرگه افغانستان دوشنبه گذشته مقامات بلند رتبه امنیتی را استجواب کرده بودند اما در همان روز سه راکت بالای ساختمان شورای ملی اصابت کرد.

مقامات امنیتی افغان به اعضای ولسی جرگه اطمینان دادند که در سال روان بخاطر امنیت کشور عملیاتی را تحت نام شفق آغاز کرده اند که با ختم آن مناطقی که از دست حکومت بیرون شده دوباره تصرف خواهد شد.

گزارش: ذکیه حکیمی