مقامات امریکایی: به حمایت از افغانستان ادامه می‎دهیم

وزیر دفاع امریکا میگوید؛ کشورش به حمایت از افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور ادامه خواهد داد.

اشتون کارتر در مراسم تسلیم دهی قوماندانی مرکزی اردوی امریکا از جنرال لوید آستن به جوزیف ووتیل از ادامه کمک به افغانها اطمینان داد.

آقای کارتر گفت:

"ما به مأموریت فعلی ما که هدف آن حمایت از افغان هاست ادامه خواهیم داد تا آنها آینده خوشبخت داشته باشند، تشکر از تلاشهای شما که القاعده و سایر شورشیان را نگذاشتید تا پناهگاههای امن داشته باشند."

وزیر دفاع امریکا همچنان تأکید کرد که افغانستان با وجود مبارزه با گروه داعش در عراق و سوریه، به فراموشی سپرده نخواهد شد.

اشتون کارتر گفت که ایالات متحده تا شکست کامل شورشیان داعش در عراق و سوریه به مبارزه ادامه خواهد داد.

او از توانایی نیروهای امنیتی عراق ستایش کرد که اخیراً به پیشرفتهای زیادی دست یافتهاند و حدود چهل درصد از مناطق تحت کنترول داعش را دو باره گرفتهاند.

در این نشست، جنرال جوزیف دانفورد لوی درستیز اردوی امریکا هم گفت که چهارده هزار نیروی بینالمللی به حمایت از نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

جنرال جوزیف دانفورد، چهارده هزار نیروی بین المللی به حمایت از نیرو های امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

دانفورد که زمانی قوماندان نیروهای بینالمللی در افغانستان بود، افزود که برای نیروهای امریکایی، در حال حاضر از عراق و سوریه گرفته تا پاکستان و افغانستان چالشهای وجود دارند.

اما وی با ابراز اینکه موجودیت شرکا در این کشور ها، برای سرکوب شورشیان مؤثر بوده است افزود:

"قوماندانی مرکزی امریکا با ائتلاف بینالمللی، به مبارزه در افغانستان ادامه خواهد داد. با نیروی چهارده هزار نفری که شامل ده هزار سرباز امریکایی میشود. در سه سال گذشته قوماندانی مرکزی امریکا، پلانی را به اجرأ گذاشت که بیش از صد هزار سرباز را در افغانستان کاهش داد."

بر اساس معلومات در صفحه انترنتی نیروهای بین‌المللی، در حال حاضر دوازده هزار و نه صد و پنج تن از نظامیان خارجی در مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند که بیشترین شان امریکایی هستند.

قوماندان سابق و فعلی فرماندهی مرکزی امریکا در مراسم تحویل دهی رهبری این مرکز از قربانیان و حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و جهان ستایش کردند.

لوید آستن برای سه سال این مرکز قوماندانی را رهبری کرد و پس از ظهر چهارشنبه، این مسئولیت را در حضور وزیر دفاع امریکا و با توافق رئیس جمهور بارک اوباما به جوزیف ووتیل واگذار کرد.

گزارش: جاوید نعیمی