اشرف غنی: سطح فقر از 46 درصد به 49 درصد افزایش یافته است

با آنکه باور ها بر این بود که با ایجاد حکومت وحدت ملی، در کنار سایر بخش ها برای از بین بردن فقر در افغانستان گام های جدی برداشته خواهد شد اما اکنون رئیس جمهور این کشور تائید می کند که سطح فقر در کشور افزایش یافته است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی می گوید که فقر و ثبات با همدیگر ارتباط مستقیم داشته و تاکید کرد که برای از بین بردن آن باید حکومت افغانستان و متحدین جهانی مشترکاً کار کنند.

آقای غنی روز دوشنبه در نشست بورد مشترک هماهنگی و نظارت کشورهای کمک کننده گفت که از سال 2013 تا سال 2014 میلادی سطح فقر در افغانستان از 46 درصد به 49 درصد افزایش داشته است.

وی علت اساسی فقر در کشور را بیکاری و خروج نیروهای خارجی عنوان کرد:

" فقر افزایش یافته است از سال 2013 تا سال 2014 میلادی سطح فقر در افغانستان از 46 درصد به 49 درصد افزایش داشته است، موجودیت نیروهای امنیتی خارجی، برعلاوه یک قوه امنیتی قوه اقتصادی هم بود و خروج این نیروها روی اقتصاد افغانستان نیز تاثیر منفی گذاشت. "

هرچند این بار نخست است که رئیس جمهور در زمینه افزایش فقر در افغانستان حرف میزند اما می گوید که در نشست های آینده بروکسل و وارسا در کنار بحث در خصوص امنیت، روی موضوع فقر نیز با جامعه جهانی خواهد پرداخت.

نشست بورد مشترک هماهنگی و نظارت کشورهای کمک کننده به هدف بحث روی مطرح کردن اولویت های حکومت افغانستان در نشست های آینده بروکسل و وارسا به کمک جامعه جهانی برگزار شده است.

در این حال نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد که در این نشست صحبت میکرد از تلاش های حکومت در راستای حکومت داری خوب، مبارزه با فساد اداری و تامین ثبات ستایش کرد و افزود که تلاش های بیشتری در زمینه نیاز است.

وی گفت که حکومت افغانستان هنوز هم با مشکلات جدی مواجه است:

" حکومت افغانستان برخی مسئولیت های مهم را بر عهده دارد، اینها باید مصارف امنیتی را درست مدیریت کنند و در عین حال آن امور انکشافی را تمویل کنند که نتیجه آن به مردم ملموس می باشد، فساد اداری نیز از مشکلات جدی است، اگر حکومت افغانستان در این تلاش ها موفق نمی شود از یک سو موثریت اش را تحت تاثیر میاورد و از سوی دیگر این موضوعات روی موثریت کمک های جهانی نیز بی تاثیر نخواهد بود. "

این در حالیست که مردم نیز از فقر و بیکاری به تنگ آمده و با پذیرش مشکلات زیاد به سفر های غیر قانونی پرداخته اند.

سروی های تازه انجام شده نشان میدهد که مردم از فعالیت های حکومت وحدت ملی رضایت نداشته و در خصوص آینده شان نیز اطمینان ندارند.

سازمان ملل متحد می گوید که حکومت افغانستان باید دلیل نارضایتی مردم از حکومت را مشخص نموده و به دریافت راه حل بپردازد.

گزارش: آرزو غیاثی