مینه پال: پاکستان به سطح جهان در حالت انزوا قرار دارد

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

به دنبال حمله خونین اخیر در شهر کابل، ظاهراً زاویه دید حکومت افغانستان در برابر پاکستان تغییر کرده و سعی می‌کند آن کشور را از لحاظ سیاسی در سطح منطقه و جهان منزوی سازد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که پاکستان عملاً در سطح منقطه و جهان در حالت انزوا قرار دارد.

آقای مینه پال گفت: گروه‌های که در افغانستان انتحار و انفجار می‌کنند پاکستان آنان را همکاری و حمایت می‌کند و روی همین دلیل آنان می‌خواهند روی پالیسی شان با پاکستان تجدید نظر کنند.

وی گفت:

" شما عملاً می‌بینید که پاکستان به سطح جهان در حالت انزوا قرار دارد و ما می‌خواهیم از راه دپلوماسی بسیار قوی پاکستان به سطح منطقه و جهان منزوی کنیم."

آقای مینه پال گفت که حکومت افغانستان همواره از پاکستان خواسته است که علیه تروریزم مبارزه جدی بکند اما به گفته وی آن کشور بر عکس این گروهای تروریستی را همکاری می‌کند و به آنان جای بود و باش و امکانات فراهم می‌سازد.

معاون سخنگوی رئیس جمهور همچنان گفت که حکومت افغانستان روی برگزاری یک اجماع منطقوی کار می‌کند و از کشورهای شرکت کننده در این اجماع خواهد خواست که بالای پاکستان فشار بیاورد تا لانه های تروریزم را در کشورش نابود سازد.

وزارت خارجه امریکا نیز ابراز نگرانی کرده است که پاکستان در برابر گروه‌های افراطی مانند شبکه حقانی که در خاک پاکستان فعال می‌باشند، از تحمل کار می‌گیرد.

اما پرسش اینجاست که آیا حکومت افغانستان از راه دیپلوماسی توانایی و ظرفیت منزوی ساختن پاکستان را دارد؟ و آیا با در نظر داشت تغییر پالیسی حکومت افغانستان از حمایت طالبان دست خواهد کشید و طالبان را حاضر به مذاکره خواهد کرد؟

حاجی سید داوود آگاه امور سیاسی در صحبت با رادیو آزادی گفت: اگر امریکا و چین ازاین اقدام افغانستان پشتیبانی بکنند، پاکستان زیر فشار بیشتر قرار خواهد گرفت.

حاجی سید داوود کارشناس مسایل سیاسی

وی افزود:

" من فکر می‌کنم در همگرایی افغانستان، امریکا و چین آخر پاکستان هم تحت فشار میاید و از طرف دیگر مسایلی که در شورای امنیت ملل متحد مطرح میشود طبیعی است که پاکستان طرف انزوا میرود اما شرط عمده اینست که افغانستان هم یک پلان واحد استراتیژی برای صلح و جنگ داشته باشد."

این در حالیست که حکومت افغانستان به تازه گی اعلام کرده که پس از این در برابر طالبان مسلح از راه جنگ به پیش خواهد رفت و تلاش می‌کند تا این گروه را از صحنه دور سازد.

اما حاجی سید داوود می‌گوید که حکومت افغانستان باید یک برنامه واحد برای صلح و جنگ داشته باشد در غیر آن به گفته وی چنین عکس‌العمل ها در برابر پاکستان و گروه های مخالف مسلح دولت کدام دردی را دوا نخواهد کرد.

گزارش: فریبا واحدی