"رسانه یی ساختن معلومات استخباراتی سبب دهشت میان مردم میگردد"

در حالیکه خاطره تلخ و وحشت رویداد تروریستی اخیر در شهر کابل هنوز از ذهن مردم بیرون نشده، نشر نام چند فرد مشکوک به انجام حملات انتحاری در افغانستان، از سوی قوماندانی عمومی ناتو در این کشور واکنش های را برانگیخته است.

ولسی جرگه افغانستان هرچند تبادله اطلاعات استخباراتی این قوماندانی با نهاد های امنیتی افغان را می ستاید اما میگوید که رسانه یی ساختن اینگونه معلومات سبب ایجاد دهشت میان مردم میگردد.

عبدالروف انعامی منشی این جرگه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:

" اگر اینها این معلومات استخباراتی را با نیروهای امنیتی و استخباراتی ما شریک بسازند بسیار کار خوب است تا آنها اقدام کنند به جلوگیری و وقایه از عملی شدن اش اما این را با مردم شریک ساختن نه تنها که به مردم کمک نمی کند بلکه یک حالت روانی را ایجاد میکند و حالت عادی مردم را برهم میزند و این متاسفانه که یک روز نیست، مردم همیشه در یک نوع اضطراب به سر می برند. "

قوماندانی عمومی ناتو درافغانستان به تازگی فهرست نام های هشت فرد مشکوک به انجام حملات انتحاری را به نشر رسانده گفته است که این افراد قصد دارند تا در نقاط مهم افغانستان حملات انتحاری را انجام دهند.

سخنگوی این قوماندانی در صحبت با رادیو آزادی، هرچند از ارائه جزئیات بیشتر در مورد خوداری کرده اما گفته که این هشت عضو گروه طالبان و شبکه حقانی، حملات انتحاری را در محلات مهم کابل، پروان، لوگر و خوست در پلان دارند.

این قوماندانی ابراز امیدواری کرد که افغانها در بازداشت هشت انتحار کنندهء مظنون، نیروهای امنیتی افغان را کمک کنند.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان میگویند که نیروهای بین المللی با حضورشان در این کشور مکلف به همکاری مشترک با نیروهای امنیتی افغان در امر مبارزه با تروریزم اند.

محمد یوسف امین زازی یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی دیدگاه اش را در این خصوص چنین ارائه کرد:

" یکی از وظایف جامعه جهانی این است که در مقابل دهشت افگنان اقدام جدی کنند اگر راپورها بین نیروهای امنیتی و استخباراتی کشور و ایتلاف جهانی در میان گذاشته شوند و مشترک در مقابل شان اقدام صورت گیرد موثریت اش زیاد ترخواهد بود. "

خواستیم در این رابطه نظر مسئولان وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان را نیز داشته باشیم اما با تماس های مکرر موفق نشدیم.

اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان میگوید که نیروهای امنیتی افغان تلاش می ورزند تا تمام دسایس دشمنان این کشور را خنثی نمایند:

" به هرجای که دشمنان به هر عملی دست بزنند حمایت ما نسبت به نیروهای امنیتی افغانستان یعنی امنیت ملی و وزارت امور داخله همه یکجا به حیث یک مشت آهنین بر علیه نیروهای دهشت افگن و هر فعالیت را که خلاف منافع ملی ما انجام بدهند ما هم حمایت میکنیم و هم در پهلوی آنان خواهیم بود. "

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان تاکید میکند که حکومت باید هرچه زودتر در خصوص شناسایی و مجازات افراد نفوذی دشمن در صفوف نیروهای امنیتی اقدام نماید.

منشی ولسی جرگه میگوید تا زمانی که این کار عملی نشود تبادله اطلاعات استخباراتی موثریت چندانی نخواهد داشت.

گزارش: ویدا بره کی