افزایش ترورها باشندگان هرات را نگران ساخته است

مجمع مردمی و اتحادیه داکتران هرات در یک نشست اعتراضی نسبت به ترورهای انجام شده در ولایت هرات ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنان مقامات امنیتی را مسئول اصلی این روند دانسته و از حکومت مرکزی خواسته اند تا هر چه زودتر به این قضایا نقطه پایان بگذارد.

افزایش ترورها در ده روز اخیر نهادهای مردمی در ولایت هرات را مجبور به یک نشست اضطراری کرده‌است.

داکتر نثاراحمد مصدق مسئول اتحادیه داکتران می‌گوید در پی این قضایا دست استخبارات کشورهای منطقه دخیل می‌باشد.

آقای مصدق هشدار می‌دهد اگر حکومت مرکزی افغانستان نسبت به این قضایا توجه فوری نکند، نهادهای مردمی مجبور خواهند شد تا یک لویه جرگه اضطراری را در این ولایت تشکیل دهند.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان هرات موجودیت ترورهای اخیر از سوی مردان مسلح ناشناس در مرکز شهر هرات را به بی کفایتی مقامات امنیتی در این ولایت نسبت می‌دهد.

آقای شهیر می‌گوید، در صورتیکه این اعتراضات نتیجه مطلوبی را در پی نداشته باشد تصمیم به برکناری مقامات امنیتی در این ولایت خواهند گرفت.

در سال‌های قبل بزرگان هرات بخاطر افزایش اختطاف‌ها و ترروهای سازماندهی شده از مقامات مرکزی افغانستان خواستند تا مقامات امنیتی در این ولایت را از کار برکنار کند. موضوع که از سوی مقامات مرکزی وقت و حال پذیرفته شد، اما این موضوع نتوانست این مشکلات را از میان بردارد.

حالا مقامات محلی در هرات می‌گویند، نیروهای امنیتی دست به اقدامات بزرگ زده‌اند تا بتوانند امنیت این ولایت را کنترول کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، در چهار ماه اخیر نیروهای امنیتی بیش از ۱۲۰ تن را به اتهام جرایم مختلف تروریستی در این ولایت بازداشت کرده‌اند.

آقای فرهاد می‌گوید، گزارشات مقامات کشفی نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته بیش از ده تن کشته شده‌اند، اما محمد آصف رحیمی والی هرات به شورای نظامی در این ولایت دستور داده است تا از تمام امکانات دست داشته شان بخاطر توقف ترورها در این ولایت استفاده کنند.

نگرانی از افزایش ترورها در مرکز شهر هرات زمانی شدت یافته است که یک هفته قبل سمیع الدین رهین رئیس سارنوالی هرات از سوی مردان مسلح موتر سوار در مقابل منزل مسکونی‌اش کشته شد.

به دنبال این موضوع روز جمعه یک مرد جوان در نزدیکی یک پوسته امنیتی در مزکز شهر هرات ترور شد.

حالا مقامات پولیس می‌گویند که این مرد تبعه کشور ایران بوده و از هژده سال به این سوء در ولایت هرات بود و باش داشته است.

عبدالرؤف احمدی مسئول مطبوعاتی قوماندانی امنیه هرات گفت، این فرد سال در بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان همکاری داشته است و همچنان در بخش ترافیک مواد مخدر نیز دست داشته باشد.

اما آنچه که نتوانسته جلوی شدت اعتراضات مردم نسبت به این وقایع را بگیرد عدم گرفتاری عاملان اصلی این قضایا است. گرچه مسئولان پولیس کسانی را که متهم به این قضایا می‌باشند گرفتار کرده‌ است، اما مردم نسبت به این گرفتاری ها چندان باورمند نیستند.

گزارش: شاه پورصابر، هرات