ابراهیمی: در مورد فرمان تقنینی رئیس جمهور باید اجراآت شود

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان به کمیسیون های پانزده گانه این جرگه دستور داد تا بررسی‌های شان را هر چه زودتر در مورد فرمان تقنینی رئیس جمهور مبنی بر اصلاحات انتخاباتی تکمیل کنند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست روز شنبه گفت، اصلاحات انتخاباتی وابسته به همین فرمان است و بیشتر از این نباید تصمیم گیری در مورد آن به تأخیر بافتد.

وی گفت:

"از کمیسیون های پانزده گانه خواهش می‌کنم که فرمان تقنینی در ارتباط به اصلاحات انتخاباتی که به شورا فرستاده شده هر چه عاجل تر در ارتباط به رسیدگی به سرنوشت این فرمان اجراآت خود را داشته باشند که از طریق کمیته رؤسا بتوانیم این فرمان را شامل اجندا ساخته و سرنوشت آن معلوم شود."

دومین فرمان رئیس جمهور اشرف غنی مبنی بر اصلاحات انتخاباتی نزدیک به یک ماه قبل به هدف تصویب به ولسی جرگه فرستاده شده‌است.

قبل از این شورای ملی افغانستان فرمان نخست رئیس جمهور در این رابطه را رد کرده است.

در این حال میربت خان منگل و عبدالرحمن رحمن دو عضو ولسی جرگه می‌گویند که هنوز هم مواردی در این فرمان وجود دارند که نیاز است تا روی آن غور صورت گیرد.

در این میان شماری از نهادهای نظارت از امور انتخاباتی با اشاره به اوضاع فعلی تأخیر در تصمیم گیری در مورد فرمان تقنینی اصلاحات انتخاباتی را به نفع این کشور نمی‌دانند.

پاینده محمد حکمت یک مسئول فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به رادیو آزادی گفت، ولسی جرگه افغانستان باید پیش از این در مورد این فرمان تصمیم می‌گرفت.

وی افزود:

"این به خیر مردم و کشور است هر چه زودتر که امکان دارد باید این فرمان در اجندای ولسی جرگه شامل شده و روی آن بحث صورت گیرد، در این فرمان برگزاری انتخابات و موارد دیگر در راستای اصلاحات انتخاباتی است که با استفاده از آن برای اصلاحات انتخاباتی گام برداشته می‌شود."

مردم، حکومت افغانستان و جامعه جهانی روی اصلاحات انتخاباتی در این کشور تأکید می‌کنند.

جامعه جهانی گفته است در صورتیکه در نظام انتخاباتی افغانستان اصلاحات به میان نیآید با این روند کمک نخواهد کرد.

اعضای شورای ملی تأکید می‌کنند که کمیته گزینش که اولین گام برای اصلاح نظام انتخاباتی است از افراد بیطرف شکل گرفته و باید هر چه زودتر کارش را آغاز کند.

گزارش: سحرلیوال