تیفا: بدون اصلاحات، انتخابات آینده قابل قبول مردم نخواهد بود

محمد نعیم ایوب زاده رئیس"تیفا"

نهادهای ناظر انتخابات افغانستان، حکومت را به بی پروایی در آوردن اصلاحات انتخاباتی متهم می‌کنند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس"تیفا" یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به رادیو آزادی گفت که بدون اصلاحات انتخاباتی، انتخابات آینده مورد پذیرش افغان‌ها نخواهد بود.

دستور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر نهایی سازی پلان امنیتی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها نگرانی‌های را در میان نهادهای ناظر انتخابات خلق کرده‌است.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس"تیفا" یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که نیاز است تا حکومت در گام نخست برای آوردن اصلاحات انتخاباتی، تعیین سرنوشت فرمان تقنینی و جلب دوباره اعتماد مردم به این پروسه بکوشد.

آقای ایوب زاده این سخنان رئیس جمهور را به نحو تلاش برای جلب اعتماد جامعه جهانی در نشست های بروکسل و وارسا می‌داند.

وی گفت:

"دقیقاً اصلاحات در اولویت قرار دارد و بایست اقدام در این مسئله صورت می‌گرفت و بعداً کمیشنران جدید پس از تقرر شان، خود مستقیماً با نهادهای امنیتی روی یک پلان امنیتی کار را آغاز می‌کردند. این هدایت دادن به نیروهای امنیتی فقط تلاش صورت می‌گیرد که حکومت ثابت کند که علاقه مندی برای برگزاری انتخابات دارد."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در نشست روز دوشنبه شورای امنیت ملی با اعلام مجدد تعهد و اراده کامل حکومت مبنی بر برگزاری به موقع انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها، هدایات لازم را به منظور نهایی سازی طرح پلان امنیتی انتخابات به نهادهای مربوط صادر کرد.

آوردن اصلاحات انتخاباتی در صدر برنامه های حکومت وحدت ملی قرار داشت اما نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند، در حالیکه نزدیک به دو سال از عمر حکومت می‌گذرد هیچ اقدام عملی برای اصلاح سیستم انتخابات دیده نشده‌است.

به اساس قوانین افغانستان، در دوم ثور سال ۱۳۹۴ باید انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی برگزار می‌شد اما به دلایل مختلف انتخابات برگزار نشد و حکومت موعد برگزاری انتخابات را ۲۴ ماه میزان سال روان مشخص کرد.

اما جانداد سپین غر رئیس"ایوا" یا موسسه نظارت از انتخابات افغانستان بدین باور است که انتخابات آینده در زمان معین آن برگزار نخواهد شد چون به گفته وی، هنوز هم انتخابات آینده از نگاه تخنیکی، مالی و اصلاحاتی با چالش روبروست.

با این همه، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت در کنار آوردن اصلاحات انتخاباتی، آمادگی های امنیتی و مالی برای برگزاری انتخابات را سرعت بخشیده‌است.

دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت، حکومت متعهد است که انتخابات آینده را در زمان تعیین شده آن برگزار کند.

دواخان مینه پال

وی گفت:

"دولت متعهد است که در سیستم انتخابات اصلاحات بیاورد، در کنار آن دو کمیته مالی و امنیتی برای برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ایجاد شده که همه به این معناست که انتخابات هر چه زودتر برگزار شود."

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که حکومت وحدت ملی از ابتدا تا کنون در مورد اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف نگاه خصمانه داشته است.

بشیر بیژن یکی از این آگاهان باورمند است که حکومت فرصت آوردن اصلاحات را از دست داده و عامل آن به گفته وی عدم صداقت سران حکومت در پیوند به راه اندازی انتخابات شفاف و عادلانه بوده‌است.

گزارش: نورالله شایان