فیستولای ولادی نزد زنان در افغانستان کاهش یافته‌است

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، واقعات فیستولای ولادی نزد زنان در مقایسه با سالهای گذشته در کشور کاهش یافته‌است.

افزایش آگاهی عامه، دسترسی زنان به خدمات صحی، تقویه برنامه‌های وقفه میان ولادت‌ها و به تعویق انداختن ازداواج‌های زیر سن از جمله عواملی اند که به گفته وزارت صحت عامه افغانستان سبب کاهش واقعات فیستولای ولادی در کشور شده‌است.

حفیظه عمرخیل سرپرست شفاخانه ملالی زیژنتون این سخنان را روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت از روز جهانی امحای فیستولای ولادی در کابل بیان کرد.

خانم عمرخیل گفت در سال‌های قبل فیصدی کامیاب شدن عمل جراحی فیستولای ولادی ۸۵ در صد بود اما حالا ۹۷ درصد این عمل مؤفقانه اجرا می‎شود.

وی افزود:

"خوشبختانه نظر به اینکه کلنیک‎های صحی در هر حوزه و در هر ولسوالی ایجاد شده و همچنان نظر به بلند بودن آگهی عامه از سوی وزارت صحت عامه این بیماری نزد خانم‎ها روز به روز کاهش یافته‎است واقعات کامیاب بودن آن نیز ۹۷ درصد می‎باشد."

در اثر فیستولای ولادی اکثر اوقات نوزاد هم مرده به دنیا میاید.

به گفته خانم عمرخیل، فیستولای ولادی عبارت از شکاف در کانال ولادی بوده که بخاطر ولادت‎های طولانی، نبود مراقبت طبی به موقع بوجود میاید که در نتیجه آن نزد خانم عدم کنترول ادرار یا مواد غایطه و یا هر دو بوجود میاید و در اکثر اوقات نوزاد هم مرده به دنیا میاید.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، شفاخانه نسایی ولادی ملالی یکی از شفاخانه‎های است که زنان مصاب به فیستولای ولادی در آنجا بصورت رایگان تداوی می‎شوند.

گفته می‎شود که در این شفاخانه هر سال به تعداد ۱۵۰ خانم مصاب به فیستولای ولادی تداوی می‎شوند.

در عین‎حال بر اساس معلومات وزارت صحت عامه شفاخانه کیور در کابل هم در بخش تداوی فیستولای ولادی فعالیت می‎کند.

از سوی هم نماینده صندوق جمعیت ملل متحد که در این نشست حضور داشت گفت که آنها کمک‎ های‎شان را در بخش معالجه زنان مصاب به فیستولای ولادی در افغانستان ادامه می‎دهند.

این صندوق از زمان ایجاد مرکز تداوی فیستولای ولادی در شفاخانه ملالی زیژنتون همکاری دارد.

بلید اوریانا بیجی در این مورد گفت:

"دفتر یو ان اف پی ا «UNFPA» با وزارت صحت عامه افغانستان همواره کار و همکاری می‎کند تا این مرکز تقویت شود از زمانیکه مرکز تداوی فیستولای ولادی در شفاخانه ملالی زیژنتون ایجاد گردیده این صندوق به همکاری‎هایش ادامه می‎دهد و همه ساله ۱۵۰ زن مصاب به فیستولای ولادی در این مرکز تداوی می‎شوند."

به گفته نماینده صندوق جمعیت ملل متحد، آنها تلاش می‎نمایند تا در سال روان مرکز تداوی فیستولای ولادی را در هرات و در سال آینده در ولایات بلخ، ننگرهار، کندهار نیز ایجاد نمایند.

سرپرست شفاخانه ملالی زیژیتون می‎گوید، اگر بیماری فیستولای ولادی تداوی نگردد سبب عوارض فزیکی و روحی نزد زنان گردیده که عوارض فزیکی فیستولا در برگیرنده جراحات مکرر، انتانات، امراض گرده و حتی سبب مرگ نیز می‎گردد.

گزارش: فرشته ندا