غنی: برای انتخابات آینده آماد‌گی‌های همه جانبه آغاز شده‌است

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید حکومت بر برگزاری انتخابات به موقع ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‌ها متعهد است.

نشست امروز کابینه حکومت که تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهورافغانستان برگذار شده بود،بیشتر روی مسایل انتخاباتی متمرکز بوده است.

رئیس جمهور غنی در این نشست گفته‌است که حکومت آماد‌گی‌های همه جانبه‌اش را به هدف برگزاری به موقع انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‌ها آغاز کرده‌است.

غنی: تدابیر امنیتی انتخابات تحت نظر وزیر صاحب داخله صورت می‌گیرد.

آقای غنی گفت:

"اراده حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات مطلق محکم و همه جانبه است، تدابیر امنیتی انتخابات در یک کمیته تحت نظر وزیر صاحب داخله صورت می‌گیرد انسجام امور مالی در یک کمیته دیگر تحت مدیریت وزیر صاحب مالیه صورت می‌گیرد و همچنان استاد دانش چهارچوب قانونی را با همکاری وزیر صاحب عدلیه اعیار می‌کنند."

آَقای غنی ابراز امیدواری کرده‌است که ولسی جرگه هرچه زودتر فرمان تقنینی در مورد اصلاحات انتخاباتی را تصویب کند.

غنی: ولسی جرگه فرمان تقنینی در مورد انتخابات را به زودی تصویب کند.

روی برگزاری انتخابات به موقع از سوی رئیس جمهور پس از آن تأکید می‎شود که اخیراً شماری از نهاد های انتخاباتی انتقاد کرده گفتند حکومت برای اصلاح امور انتخاباتی اراده ندارد.

دو روز قبل از این رئیس جمهور به شورا امنیت ملی دستور داد تا پلان امنیتی انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‎ها را نهایی بسازد.

با آنکه حکومت افغانستان بیست و چهارم ماه میزان سال جاری را برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‎ها مشخص ساخته‎است اما نهاد های نظارت از انتخابات با اشاره به کندی روند اصلاحات انتخاباتی می‎گویند ممکن نیست انتخابات در زمان معین آن برگزار گردد.

فرمان اول رئیس جمهور مبنی بر ایجاد اصلاحات انتخاباتی سال گذشته از سوی ولسی جرگه رد شد و در حال حاضر دومین فرمان رئیس جمهور غنی دراین ارتباط در ولسی جرگه است اما تا کنون به هدف تصویب به بحث عمومی گرفته نشده‎است.

ایوب زاده: حکومت باید اعتماد از دست رفته مردم را دوباره بدست بیاورد.

در عین‎حال نعیم ایوب زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به رادیو آزادی گفته‎است که حکومت باید قبل از اتخاذ آماده‎گی‎های تخنیکی و مالی برای انتخابات، روی سیستم اصلاح انتخاباتی کار نموده و اعتماد از دست رفته مردم در این رابطه را دوباره بدست بیآورد.

گزارش: سحر لیوال