نیکولسن گزارش خود در مورد افغانستان را به واشنگتن می‌فرستد

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان

لوی درستیز اردوی امریکا می‌گوید، این روز ها نشست های خیلی مهم در مورد افغانستان ادامه دارد.

رسانه های امریکایی خبر می‌دهند که بر اساس گزارش تازه قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان، قصر سفید تصمیم خواهد گرفت که چی تعداد از نیرو های امریکایی را در افغانستان حفظ کند.

جنرال جان نیکولسن در دوم ماه مارچ بحیث قوماندان جدید نیرو های امریکایی در افغانستان تعیین شد و با آغاز کارش، تهیه گزارش را در مورد وضعیت امنیتی افغانستان شروع کرد.

انتظار می‌رود رئیس جمهور امریکا در یک فرصت کوتاه تصمیم نهایی بگیرد که چی تعداد از نیرو های کشورش در افغانستان بمانند و مسئولیت شان چی باشد.

انتظار می‌رود رئیس جمهور امریکا تصمیم نهایی بگیرد که چی تعداد از نیرو های کشورش در افغانستان بمانند.

توافق بر اساس گزارشی صورت می‌گیرد که از سوی جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در افغانستان تهیه شده و وی ماه ها روی آن کار کرده است.

نیرو های امریکایی می‌گویند، تا یکشنبه گزارش در مورد افغانستان را به واشنگتن می‌فرستند.

با این هم تا هنوز معلوم نیست که قصر سفید چی زمانی فیصله نهایی اش را اعلان می‌کند.

روزنامه واشنگتن پُست در این مورد می‌نویسد: پیش از اجلاس رهبران ناتو، پلان امریکا نهایی خواهد شد.

انتظار می‌رود وارسا پایتخت پولند، پس از یک ماه میزبان این نشست ناتو باشد.

جنرال جوزیف دانفورد لوی درستیز اردوی امریکا می‌گوید، نشست ها در مورد افغانستان به صورت دوامدار ادامه دارد و آماده‌گی ها برای اجلاس وارسا در جریان است.

از اظهارات هفتۀ گذشته بارک اوباما رئیس جمهور امریکا چنین نتیجه گیری شده که شاید ایالات متحده نظامیان بیشتر به افغانستان نفرستد.

اوباما می‌گوید، امریکا به روند آموزش و مشوره دهی به نیرو های امنیتی افغان ادامه خواهد داد.

اوباما در گفته هایش تأکید ورزید که ایالات متحده به روند آموزش و مشوره دهی به نیرو های امنیتی افغان ادامه خواهد داد:

"ما در عملیات های روزمره که در حال حاضر از سوی نیرو های امنیتی افغان پیش برده می‌شود، وارد نخواهیم شد. وظیفه ما همین است که با افغانستان همکار باشیم تا آنها خود کشور شانرا مصئون نگهدارند. یعنی زنان و مردان ما در لباس نظامی نباید وارد جنگ شوند."

بحث روی آینده مأموریت نیرو های امریکایی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان هفته گذشته در یک حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در پاکستان کشته شد و اختلاف ها میان گروه طالبان بیشتر از گذشته شده است.

ایالات متحده در حال حاضر حدود ۹۸۰۰ نظامی در افغانستان دارد و رئیس جمهور اوباما پیش از این گفته بود، تا اخیر سال ۲۰۱۶ میلادی، شمار این نظامیان به ۵۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

اما با افزایش حملات طالبان و ادامه جنگ ها در افغانستان، بحث ها در واشنگتن در این مورد گرم شده که هر گونه توافق باید بر اساس شرایط صورت گیرد.

جاوید نعیمی