روند سبز: حکومت سیاست مبهم خود را در مورد طالبان واضح سازد

نهاد مدنی روند سبز از حکومت و جامعه جهانی خواست تا به وضعیت امنیتی کشور توجه جدی کنند.

اعضای این نهاد که تعداد شان به ده‌ها تن می‌رسید روز پنج‌شنبه به هدف تقبیح حادثۀ خونین اخیر در کندز در برابر مسجد جامع عیدگاه دور هم جمع شده بودند و این حادثه را جنایت عنوان کردند.

نهاد مدنی روند سبز با تقبیح رویداد اخیر خونین کندز، کشتار غیر نظامیان را غیر قابل تحمل خوانده از حکومت خواست تا در برابر طالبان مسلح یک پالیسی واضح را انتخاب کند.

آنان در زمینه قطعنامۀ نیز صادر کردند که در بخش از آن چنین آمده‌است:

"از دولت می‌خواهیم تا طالبان را که در هنگام جرم دستگیر کرده و زندانی اند را مجازات کند از حکومت می‌خواهیم تا سیاست گنگ و مبهم خود را در مورد طالبان واضح سازد و آنان را بعنوان تروریست به سازمان ملل معرفی نماید."

حکومت سیاست گنگ و مبهم خود را در مورد طالبان واضح سازد.

این درحالیست که روز سه شنبه در شاهراه کابل-کندز در منطقه شنه تپه ولسوالی علی آباد کندز ۱۸۵ مسافر از چهار بس مسافر بری از سوی طالبان پائین آورده شده و تعداد را با خود برده‎اند.

در مورد تعداد کشته شده‌گان این رویداد ارقام ضد و نقیض ارائه شده‌است.

مقامات محلی می‎گویند تا حال در این رویداد ۱۲ مسافر کشته شدند، اما شورای ولایتی کندز تعداد کشته شده‎گان را ۱۸ تن می‎خواند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید هشت تن دیگر هنوز هم در اسارت آنان قرار دارد.

اعضای نهاد مدنی روند سبز ضعف امنیتی را سبب وقوع این رویداد دانسته از حکومت خواستند تا مسؤلیت‎های نهاد های امنیتی را به گونه جدی ارزیابی کند.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که تلاش‎ها برای تأمین امنیت شاهراه‎ها و رهایی هشت مسافر گروگان گرفته شده، جریان دارد.

وزیری: عملیات در محل جریان دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"آن هشت تن در نزد دشمن است با قوماندان فرقه ۲۰ پامیر صحبت کردیم قطعه ۲۰ پامیر در محل است ولی آنان احتیاط می‎کنند که این هشت تن از بین نروند در محل عملیات جریان دارد وزارت دفاع، داخله و امنیت ملی آرام نه نشسته‎اند."

موضوع اختطاف و قتل مسافرین در کندز رویداد نخست نیست، بلکه در گذشته نیز چندین بار مخالفین مسلح در شاهراه های بزرگ کشور، با توقف موترها مسافرین را اختطاف یا از بین برده‎اند.

اما مسؤلین امنیتی افغان می‎گویند که تلاش‎ها برای تأمین امنیت را سرعت بخشیده‎اند.

گزارش: آرزو غیاثی