اراده جدی حکومت برای انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها

رئیس جمهور افغانستان در نامۀ به سازمان ملل متحد گفته‌است که حکومت این کشور برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها اراده جدی دارد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در نامۀ فرستاده شده به بانکی مون سر منشی سازمان ملل متحد در مورد آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها اطمینان داده‌است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که دو کمیته به رهبری وزرای مالیه و داخله برای گرفتن آماده‌گی بخاطر انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تعیین شده‌است.

آقای هاشمی می‌گوید که در نامه ارسال شده از سازمان ملل متحد درخواست کمک برای برگزاری انتخابات صورت گرفته اما به رهبری افغان‌ها در این پروسه تأکید شده‎است.

هاشمی: ما خواهان کمک و حمایت جامعه جهانی در برگزاری انتخابات شده ایم.

آقای هاشمی می‌گوید:

"نامه از جانب رئیس جمهور افغانستان به ملل متحد فرستاده شده در آن در مورد آمادگی‌ها معلومات ارائه شده و همچنان ما خواهان کمک و حمایت جامعه جهانی در برگزاری یک انتخابات شده ایم که دارای شفافیت باشد و بتواند که قناعت مردم را فراهم کند."

هاشمی یکبار دیگر از ولسی جرگه می‌خواهد تا هر چه زودتر فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی را تصویب کند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۴ میزان سال ۱۳۹۵ را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها تعیین کرده‎است.

دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح نظام انتخاباتی حدود یک ماه قبل به ولسی جرگه ارسال شد اما ولسی جرگه تا حالا در مورد این فرمان بحث نکرده‎است.

در عین حال شماری از نهادهای ناظر انتخابات فرستادن نامه رئیس جمهور به سازمان ملل متحد را که در آن تعهد به برگزاری انتخابات شده یک عمل نمایشی خوانده‎اند.

سپین‌غر: وعده خالی نمی‌تواند توجه جامعه جهانی را جلب کند.

جانداد سپین‎غر رئیس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"تا زمانیکه در کنار همچو تعهدات حکومت اقدامات واضح موجود نباشد، وعده‎های خالی نمی‎تواند اعتماد لازم جامعه جهانی و مردم را در مورد برگزاری انتخابات جلب کند."

از سوی هم هیئت اداری ولسی جرگه گفته‎است که بیشتری وکلا در این جرگه خواهان تائید فرمان رئیس جمهور در مورد اصلاح سیستم انتخاباتی افغانستان است.

عرفان‎الله عرفان نایب منشی این جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که بزودی تصمیم گرفته خواهد شد تا این فرمان در اجندای نشست عمومی ولسی جرگه شامل گردد.

گزارش: تمیم اخگر