فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی شامل اجندای ولسی جرگه شده‌است

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که به زودی فرمان تقنینی رییس جمهور در زمینه اصلاح نظام انتخاباتی جهت تصویب به جلسه عمومی این جرگه به بحث گرفته می‌شود.

سید نعمت‌الله غفاری معاون دوم ولسی جرگه به روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که اختلافات موجود در کمیسیون‌های این جرگه در این زمینه تاحدی زیاد حل شده‌است.

"اکنون این فرمان تقنینی که به شورای ملی آمده، برای بحث و رأی گیری آماده شده و شامل اجندای روز شنبه جلسه عمومی این جرگه شده‎است."

بیش از یک ماه می‎گذرد که فرمان تقنینی دوم رئیس جمهور در پیوند به آوردن اصلاحات در سیستم انتخاباتی به ولسی جرگه فرستاده شده و همه سیاسیون، نهاد های ناظر انتخابات و مردم بر تصویب بی‎درنگ این فرمان تأکید کرده‎اند.

پیش از این ولسی جرگه فرمان نخست رئیس جمهور در این زمینه را رد کرده‎است.

در هیمن حال شماری از نهاد های ناظر از انتخابات می‎گویند که انتخابات برای تغییر وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی مهم است.

ایوب زاده: ولسی جرگه زودتر این فرمان را تصویب کند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس "تیفا " یا نهاد انتخابات شفاف افغانستان از ولسی جرگه می‎خواهد که هرچه زودتر این فرمان را تصویب کنند.

آقای ایوب زاده می‌گوید:

"ما هم طرفدار تصویب فرمان تقنینی رئیس جمهور هستیم اما پیش از آغاز هر فعالیت انتخاباتی باید ابتدا روی طرح کاری، میکانیزم، کارمندان و دفاتر ولایتی کار صورت گیرد."

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور روز گذشته هنگام معرفی نامزدان وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به ولسی جرگه، از اعضای این جرگه خواست تا فرمان تقنینی رةیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی را تصویب کنند.

در عین‌حال نهاد های ناظر انتخابات می‎گویند که انتخابات باید در زمان معین آن برگزار شود.

حکومت افغانستان ۲۴ ماه میزان سال روان را زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‎ها تعیین کرده‎است.

از سوی هم ارگ ریاست جمهوری می‎گوید که برای برگزاری انتخابات آمادگی‎های همه جانبه گرفته شده‎است.

مینه‌پال: بر برگزاری انتخابات آمادگی‌های همه جانبه گرفته شده‌است.

دوا خان مینه‎پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور به رادیو ازادی گفت:

"حکومت افغانستان تعهدات خود را برای آوردن اصلاحات انتخاباتی ثابت کرده، دو کمیته یکی امنیتی و دیگری مالی تشکیل شده که کمیته مالی تلاش می‎کند تا کمک مالی برای انتخابات جلب کند."

در کنار افغان‌ها، جامعه جهانی نیز بر آوردن اصلاحات انتخاباتی افغانستان تأکید دارد و کمک‎های شانرا در این زمینه مشروط به اصلاحات در نظام انتخاباتی کرده‎اند.

با این همه میر سردار یکی از آگاهان سیاسی بدین باور است که کمیته گزینش پس از تصویب این فرمان باید برای کمیسیون‎های انتخاباتی افراد قابل اعتماد و شایسته را بگمارند.

گزارش: نورالله شایان