احدی: حکومت فضای انتخابات را با توطئۀ خود مغشوش کرده‌است

مسئولان جبهه ملی نوین افغانستان ادعا می‌کنند که حکومت برای آوردن اصلاحات انتخاباتی اراده جدی ندارد و در این زمینه ناکام شده‌است.

انوارالحق احدی رئیس این جبهه به روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که حکومت فضای قانونی انتخابات را با توطئۀ خود مغشوش کرده‌است.

وی گفت:

"حکومت فعلی افغانستان با راه اندازی توطئه، فضای قانونی انتخابات را مغشوش کرده و برای برگزاری انتخابات شفاف یک گام هم نبرداشته و جبهه ملی نوین مسئولیت تأخیر در برگزاری انتخابات را بدوش حکومت می‌اندازد."

احدی: حکومت برای انتخابات شفاف یک گام هم نبرداشته‌است.

رئیس جبهه ملی نوین افغانستان در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان به روز سه شنبه گفته‌است که اختلافات سیاسی به بهانه اصلاحات، انتخابات در افغانستان را زمانگیر ساخته‌است.

این در حالیست که ولسی جرگه افغانستان روز دوشنبه دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی را به دلیل اینکه در تضاد با قانون اساسی کشور قراردارد، رد کرد.

اما ریاست جمهوری افغانستان رد این فرمان را یک عقب گرد در راستای اصلاحات انتخاباتی خواند.

در همین‌حال دوا خان مینه‌پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور این ادعا های جبهه ملی نوین افغانستان را رد کرده و می‌گوید که حکومت از جانب خود برای آوردن اصلاحات انتخاباتی تمامی اقدامات را انجام داده‌است.

آقای مینه‌پال در صحبت با رادیو آزادی افزود که رئیس جمهور پس از مشورت با اقشار مختلف سیاسی و مدنی کشور گزینه بعدی را برای آوردن اصلاحات انتخاباتی جستجو می‌کند.

رئیس جمهور پس از مشورت با اقشار مختلف سیاسی و مدنی کشور گزینه بعدی را برای آوردن اصلاحات انتخاباتی جستجو می‌کند.

وی گفت:

"مشورت با افراد سیاسی و با نفوذ، جامعه مدنی و قانوندان در کشور به زودی آغاز می‌شود تا بتوانیم در این زمینه یک راه حل قانونی را دریابیم."

شماری از نهادهای ناظر از انتخابات می‌گویند، در حالیکه با گذشت هر روز، زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها نزدیک‌تر می‌شود، اما سرنوشت نامعلوم اصلاحات این نهاد های ناظر را نگران کرده‌است.

جانداد سپین‌غر رئیس مؤسسه نظارت از انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفت که حکومت باید هر چه زودتر پس از مشورت با اقشار سیاسی راه قانونی دیگر را برای آوردن اصلاحات روی دست گیرد.

گزارش: نورالله شایان