چارلس: صلاحیت دادن به قوای امریکا نیروهای افغان را فعالتر میسازد

چارلس کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع نیروهای ناتو در کابل

ماموریت حمایت قاطع نیروهای ناتو در کابل می‌گوید: خشونت در افغانستان بصورت وحشتناک بوده اما نیروهای افغان بر علیه آن مبارزه جدی می‌نمایند.

جنرال چارلس کلیفلند سخنگوی این ماموریت در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت: نیروهای افغان در مقایسه با سال گذشته موقف قوی دارند و دلیل آن اینست که آنها از حالت دفاعی بیرون شده و حالت تهاجمی را اختیار کرده‌اند.

چارلس کلیفلند می‌گوید، صلاحیت‌های تازه که به نیروهای امنیتی امریکایی در افغانستان داده شده این استراتیژی تهاجمی نیروهای افغان موثر می‌باشد ولی در این صلاحیت‌ها عملیات شبانه نیروهای امریکایی شامل نیست.

وی گفت:

" در سال ۲۰۱۵ میلادی قسمیکه ما در آن مورد صحبت کردیم نیروهای امنیتی در حالت دفاعی قرار داشت و حمایت هم می‌شدند اما حالا در سال ۲۰۱۶ که نیروهای امنیتی افغان به حالت تهاجمی قرار دارند از سوی رئیس جمهور به نیروهای امریکایی صلاحیت‌های تازه داده شده است تا برای نیروهای امنیتی افغان فرصت داده شود که بیشتر فعال شوند و بخاطر بدست آوردن اهداف استراتیژیک با نیروهای امنیتی افغان همکاری می‌کند."

حکومت افغانستان نیز قبلاً از این اقدام تازه رئیس جمهور امریکا استقبال کرده‌ است.

امریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی از جنگ در افغانستان دست کشید اما با بیشتر شدن حملات در این کشور هفته گذشته یکبار دیگر رئیس جمهور امریکا برای نیروهای خود اجازه داد تا در صورت ضرورت در درگیری‌های افغانستان اشتراک نمایند.

در عین حال شماری از کارشناسان مسایل نظامی می‌گویند: استراتیژی تهاجمی نیروهای امنیتی افغان نتیجه مثبت داده اما با آنهم آنها در بخش نیروهای هوایی مشکلات جدی دارند.

امان الله امان یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت: بهتر است تا ایالات متحده امریکا بجای اشتراک در جنگ افغانستان، نیروهای هوایی این کشور را تجهیز نماید.

وی افزود:

" شکی نیست که در استراتیژی تعرضی آنها کمک‌های هوایی کمک‌های توپچی و سلاح‌های سنگین که نزد دوستان بین‌المللی اضافه تر امکانات دارد برای اردوی افغانستان، پولیس و امنیت ملی این کشور واقعاً مفید تمام می‌شود."

امان الله امان می‌گوید: با آنکه ایالات متحده برای نیروهایش اجازه داده که بخاطر ناامنی‌های اخیر در افغانستان در درگیری‌ها اشتراک نمایند اما با در نظر داشت تجارب سال‌های گذشته باید امریکا بخاطر کاهش ناامنی‌ها در این کشور کمک‌هایش را با نیروهای امنیتی افغان بیشتر سازد.

وی همچنان می‌گوید: اگر جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا در بخش هوایی نیروهای امنیتی افغان را همکاری همه جانبه نماید کامیابی نیروهای امنیتی افغان در جنگ روان حتمی می‌باشد.

گزارش: فرشته ندا