مینه‌پال: دوسیه‌های فساد مقامات عالی رتبه هفته آینده بررسی می‌شود

ارگ ریاست جمهوری افغانستان از بررسی دوسیه‌های مقامات عالی رتبه که متهم به فساد اداری هستند خبر می‌دهد.

مقام‌ها در ریاست جمهوری افغانستان می‌گویند که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری هفته آینده رسماً اغاز به کار می‌کند.

دوا خان مینه‌پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور به روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری با اشاره به اینکه این مرکز را لوی سارنوال افغانستان رهبری می‌کند و بررسی دوسیه‌های وزیران، والیان و معینان که متهم به فساد اداری بوده‌اند، در اولویت کار این مرکز قرار دارد، تأکید کرد که این دوسیه‎ها هفته آینده به بررسی گرفته خواهد شد.

مینه‌پال: در اولویت ارگان عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، مبارزه جدی و همه جانبه با فساد قرار دارد.

آقای مینه‌پال می‌گوید:

"ارگان عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری در اولویت‌اش مبارزه جدی و همه جانبه با فساد را روی دست دارد، در این مرکز تمامی دوسیه‌های که مربوط به مقامات عالی رتبه است چه وزیران، چه والیان و معینان به بررسی گرفته خواهد شد."

پیش از این شورای عالی مبارزه با فساد اداری به ریاست رئیس جمهور غنی ایجاد شده‌است.

حدود دو سال قبل لوی سارنوالی افغانستان گفته بود که دوسیه هفت وزیر کابینه سابق را که متهم به فساد اند برای پیگرد بیشتر به ستره محکمه فرستاده‌اند .

به گفته مسئولان این اداره، عنایت‌الله قاسمی و حمید الله قادری وزیران اسبق ترانسپورت و هوانوردی، محمد امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت، میر محمد صدیق ایشان وزیر قبلی معادن و جلیل شمس وزیر پیشین اقتصاد در حکومت قبلی شامل این افراد هستند.

محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب حکومت قبلی نیز از سوی عزیز الله لودین رئیس پیشین اداره عالی مبارزه با فساد اداری، به دست داشتن در فساد اداری متهم شناخته شده بود.

اما امین فرهنگ و برخی از وزرا دیگر در صحبت با رسانه‌ها، اتهامات وارد شده علیه خود را رد کرده‌اند.

شش مقام وزارت شهر سازی که متهم به فساد شده‌اند، دوسیه‌های آنان نیز در محکمه وجود دارد.

سال قبلی محمد یونس نواندیش و روح‌الله امان دو تن از شاروالان پیشین نیز به اتهام دست داشتن در فساد از سوی لوی سارنوالی افغانستان احضار شده بودند.

در همین‌حال محمد عبده عضو کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه افغانستان به رادیو آزادی گفت که ایجاد این مرکز امیدی برای مردم خلق کرده و باید حکومت اراده جدی در این زمینه از خود نشان بدهد.

عبده: حکومت باید با پدیده شوم فساد اداری مبارزه کند.

آقای عبده می‌گوید:

"هم انتظار و خواست جهانی است از دولت افغانستان و هم خواست مردم افغانستان که حکومت باید با پدیده شوم فساد اداری مبارزه جدی بکند."

حکومت افغانستان درحالی بخاطر مبارزه با فساد اداری سخت تلاش دارد که بر اساس آخرین گزارش دیده‌بان شفافیت بین‌المللی، افغانستان پس از سومالیا و کوریای شمالی کشوری است که بیشترین فساد اداری در آن وجود دارد.

با این همه ودیر صافی آگاه مسایل سیاسی و حقوقی تأکید دارد که اکنون بسیاری از این مقامات که متهم به فساد اند خارج از کشور به سر می‎برند و دشوار است که دوسیه‎های آن‎ها تکمیل شود.

وی می‎گوید که مردم و جامعه جهانی برای ادامه همکاری‎های شان با حکومت افغانستان مبارزه جدی در برابر فساد را پیش شرط خوانده‎اند.

گزارش: نورالله شایان