خوشبینی شورای عالی صلح در مورد پیام عیدی رهبر طالبان

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که پیام عیدی ملا هبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان برای آنان امیدوار کننده است زیرا در این پیام از صلح و گفتگوهای سیاسی نام برده شده‌است.

عطاالرحمن سلیم معاون این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که جنگ راه حل نیست و به نفع هیچ کسی یا گروهی تمام نمی‌شود.

آقای سلیم همچنان از طالبان خواست که عملاً ثابت کنند که به پروسه صلح باورمند هستند و به گفتگوهای صلح حاضر شوند.

عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"من فکر می‌کنم که ملایمت و انعطاف شان یک قدم است و شورای عالی صلح طبعاً از این قدم شان استقبال می‌کند و ما امیدوار هستیم با درک حقایق و واقعیت‌های عینی جامعه گام‌های عملی را در این راستا بردارند."

ملا هبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر گفته است که بخاطر حل مشکلات افغانستان علاوه بر ادامه جنگ از طریق سیاسی نیز تلاش می‌کنند.

در این پیام آمده‌است که دفتر قطر مؤظف است تا از طریق سیاسی راه حل بخاطر مشکلات افغانستان جستجو نماید.

پس از تعیین شدن ملا هبت الله آخندزاده بحیث رهبر جدید گروه طالبان این نخستین پیام عیدی اوست که صادر می‌شود.

به تازگی گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در پیامی به مناسبت عید سعید فطر از نظامیان خارجی در کشور خواسته که برای پایان جنگ و تأمین صلح، افغانستان را ترک کنند.

وی همچنان از رئیس جمهور اشرف غنی خواسته که برای پایان دادن خشونت ها و تأمین صلح عادلانه، فرصت موجود را از دست ندهد و نگذارد که گفتگوهای جاری صلح توسط برخی افراد سبوتاژ شود.

اما عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در پیام حزب اسلامی هیچ تفاوتی نسبت به پیام‌های قبلی اش دیده نمی‌شود.

از آقای سلیم پرسیدم که خروج نظامیان خارجی هنوز هم یک شرط حزب اسلامی است، اما وی در این مورد چیزی نگفت.

با این همه، احمد سعیدی یکی از آگاهان سیاسی به این باور است که محتوای پیام ملا هبت الله آخندزاده هیچ تفاوتی با پیام‌های ملا اختر محمد منصور و ملا عمر رهبران پیشین گروه طالبان ندارد.

آقای سعیدی گفت بخش از این پیام، تشویق مردم به پیوستن به طالبان را در بطن خود دارد.

احمد سعیدی آگاهان سیاسی

وی علاوه کرد:

"پیامی را که ملا هبت الله آخندزاده فرستاده، از نگاه ترکیب کلمات نرمتر است، اما در محتوا هیچ تفاوتی با پیام‌های ملا عمر و ملا اختر محمد منصور ندارد، یعنی محتوای این پیام شعله ور ساختن جنگ و ویرانی است."

آقای سعیدی گفت: هر چند طالبان درگیر اختلافات درونی شده‌اند، اما این مسئله هنوز سبب نشده که از موضع خصمانه خود در قبال صلح افغانستان کوتاه بیایند.

به گفته وی، تا زمانیکه پاکستان نخواهد، طالبان حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نخواهند شد.

گزارش: نورالله شایان