لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

محمد خان: خواست‌های حزب اسلامی برای حکومت پذیرفتنی نیست


معاون اول ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید: حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در رابطه به صلح خواست‌های را مطرح کرده که برای حکومت این کشور پذیرفتنی نیست.

محمد خان در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت: ایجاد تقسیم اوقات مشخص برای خروج نیروهای خارجی، پایان دادن به کار حکومت وحدت ملی پس از تکمیل دو سال و برگزاری انتخابات ولسی جرگه بر بنیاد سهم احزاب از خواست‌های عمده حزب اسلامی است.

وی گفت: ریاست جمهوری افغانستان در حال حاضر روی این خواست ها غور می‌کند، اما به باور وی امکان ندارد این خواست ها پاسخ مثبت دریافت کنند.

ریاست جمهوری افغانستان در حال حاضر روی خواست های حزب اسلامی غور می‌کند
ریاست جمهوری افغانستان در حال حاضر روی خواست های حزب اسلامی غور می‌کند

وی افزود:

" یکی از خواست‌های آنان خروج نیروهای بین‌المللی، دوم مسئله چگونگی دوام حکومت وحدت ملی است که امین کریم نماینده هیئت حزب اسلامی گفته از ادامه کار حکومت وحدت ملی دو ماه باقی مانده و دوره کار این حکومت پایان می‌یابد، مسئله دیگر آن برگزاری انتخابات ولسی جرگه بر اساس تناسب احزاب است."

معاون اول ریاست اجرائیه گفت: با آنکه هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی روی متن توافقنامه بیست و پنج ماده‌یی توافق کرد، اما پس از مشوره با گلبدین حکمتیار رهبر این حزب و برگشت به کابل، موقف و خواست های این هیئت تغییر کرد.

هیئت حزب اسلامی نزدیک به سه ماه قبل به هدف انجام مذاکرات به کابل آمد و شورای عالی صلح گفت رهبر این حزب نیز برای امضای توافقنامه صلح به پایتخت خواهد آمد.

اما محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه می‌گوید که مسئله آمدن حکمتیار به کابل شایعه بوده و هیئت مذاکره کننده این حزب به خاطر مشوره با رهبر حزب اسلامی به پاکستان رفته بود.

تلاش کردیم تا در باره شرایط جدید وضع شده از سوی حزب اسلامی با هیئت مذاکره کننده این حزب و همچنان شورای عالی صلح صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

پیش از این امین کریم نماینده هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی در صحبت با رادیو آزادی گزارش‌های را که گویا گفتگوهای صلح حکومت با این حزب به بن بست مواجه شده، رد کرده است.

حالا پرسش اینجاست که با وضع شرایط جدید از سوی حزب اسلامی سرنوشت گفتگوهای صلح به کجا کشانیده خواهد شد؟

محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه در پاسخ چنین می‌گوید:

"آنان خواسته های شان را به ریاست جمهوری فرستاده‌اند، اما واضح است که حکومت خواست های آنان را نمی‌پذیرد، یعنی تا کنون گفتگوهای صلح بی نتیجه است، نمی‌دانم اگر هر دو طرف بازهم برای گفتگو ها آمادگی و نرمش نشان دهند، اما تاکنون نشان از آن دیده نمی‌شود."

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این گفته است که به هیچ گروهی در خصوص گفتگوهای صلح امتیاز نمی‌دهد و هیچ خواستی را که در مغایرت با قانون اساسی قرار داشته باشد نمی‌پذیرد.

معلوم نیست که چرا حزب اسلامی حکمتیار موقف اش را نسبت به گفتگوهای صلح جدی ساخته است، اما پیش از این برخی مقام‌های افغان گفته اند هر باری که به توافق صلح با یکی از گروه‌های مخالف مسلح نزدیک می‌شوند، پاکستان مانع ایجاد می‌کند.

این که آیا حکومت افغانستان در برابر خواست های جدید حزب اسلامی در رابطه به صلح نرمش نشان خواهد داد و یا حزب اسلامی از خواست هایش عقب می‌رود یا نه؟ پرسش هایست که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

گزارش: سحرلیوال

مرتبط

XS
SM
MD
LG