رادمنش: جنگ میان طالبان و داعش بخاطر منافع حلقات تروریستی است

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: جنگ میان طالبان و داعش بخاطر منافع حلقات بزرگ تروریستی بوده و هر دو گروه تلاش دارند تا پلان‌های شانرا تطبیق کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع روز یکشنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت: طالبان و گروه داعش در هر نقطه افغانستان که تحرک داشته باشند از سوی نیروهای اردوی ملی سرکوب می‌شوند.

آقای رادمنش همچنان گفت: نیروهای امنیتی افغان برای دفاع از کشور و تأمین امنیت به مبارزه جدی اش علیه همه گروه‌های مخالف مسلح ادامه می‌دهد:

وی گفت:

" هر دوی آنها روی منافع تروریستی همدیگر بخاطر تطبیق پلان‌های خصوصی همدیگر و استخباراتی منطقه است آنها هر دو دهشت افگن هستند و جنگ‌های ذات البینی آنها بخاطر منافع گروپی آنها است در مقابله با دهشت افگنان چه داعش است و یا هم طالب هدف ما یکی است و آن اینست کسانیکه ضد افغانستان هستند باید از بین برده شوند."

این در حالیست که طالبان مسلح با نشر اعلامیۀ گفته اند که گروه داعش در مناطق محدود در ولایت ننگرهار فعالیت داشته و مبارزه آنها علیه این گروه ادامه دارد.

در اعلامیه این گروه گزارش‌های مبنی بر فعالیت گروه داعش در دره خستک ولایت بدخشان نیز نادرست خوانده شده‌است.

در این حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که طالبان و داعش از کشورهای منطقه سرباز گیری کرده و در افغانستان به ناامنی‌ها دامن می‌زنند.

پیش از این مسئولان محلی ولایت ننگرهار از درگیری‌ها میان گروه‌های داعش و طالبان در ولایت ننگرهار سخن گفته اند.

به گفته آنان در این درگیری‌ها که در ولسوالی‌های اچین، خوگیانی و هسکه مینه این ولایت به وقوع پیوسته شماری از افراد مربوط به هر دو گروه نیز کشته و زخمی شده‌اند.

این در حالیست که روز گذشته ولسی جرگه افغانستان نیز از گسترش فعالیت طالبان در ولایات مختلف و حضور افراد وابسته به داعش در ننگرهار ابراز نگرانی کرد.

از سوی هم شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گویند که طالبان و داعش توانایی از بین بردن یکدیگر را ندارند.

حاجی سخی مشوانی یک عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" اعلامیۀ را که طالبان منتشر ساخته اند طالبان و داعش هر دو توانایی را ندارند که یک دیگر را از بین ببرند تنها کشورهای جهان و حکومت افغانستان می‌توانند این گروه‌ها را از بین ببرند و از ناامنی‌ها در کشور جلوگیری نمایند."

سخی مشوانی همچنان می‌گوید که برخی از کشورهای منطقه همواره گروه‌های مختلف تروریستی را تمویل و حمایت کرده و بخاطر ایجاد ناامنی‌ها به افغانستان می‌فرستند.

آقای مشوانی می‌گوید که حکومت افغانستان و جامعه جهانی برای از بین بردن همه گروه‌های مخالف مسلح در این کشور باید تلاشهای شان را بیشتر از پیش سازند.

گزارش: فرشته ندا