سمر: ازدواج اطفال نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است

کنفرانس جلوگیری از ادواج اطفال در افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، ازدواج اطفال نسبت به سال گذشته در این کشور افزایش یافته‌است.

این کمیسیون فقر، ناامنی، فرهنگ نادرست، عدم حاکمیت قانون و آگاهی مردم از دین اسلام را از دلایل عمده ازدواج اطفال در این کشور می‌خواند.

مسوولان این کمیسیون روز یکشنبه در نشست تحت نام جلوگیری از ازدواج اطفال در افغانستان گفتند که در کنار حکومت، مردم عالمان دین و فعالان مدنی نیز باید در امر جلوگیری از آن تلاش کنند.

سیما سمر رئیس این کمیسیون گفت، گزارش‌ها نشان می‌دهد که ازدواج اطفال نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته‌است.

سمر: فقر، ناامنی، فرهنگ نادرست، عدم حاکمیت قانون او آگاهی از اسلام عامل ازدواج اطفال است.

خانم سمر می‌گوید:

"دلایل که در ازدواج اجباری نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه زیاد است، عنعنات ناپسند، ناامنی و حال چون ناامنی در کشور زیاد است به دلیل سپردن مسئولیت اطفال به دیگران ازدواج اجباری افزایش یافته و در اخیر سطح پائین آگاهی مردم است."

خانم سمر می‌گوید، در سال ۱۳۹۴ خورشیدی حدود ۲۳۶ قضیه ازدواج اطفال نزد آنان ثبت گردیده که نسبت به سال‎های گذشته افزایش را نشان می‎دهد.

به گفته وی آمار ازدواج اطفال بیشتر از این است اما در مورد برخی آن به دلایل مختلف به آنان اطلاع داده نمی‎شود.

به تازه‎گی میتوان قضیه دختر شانزده ساله قریه یماق تنکه شهر شبرغان ولایت جوزجان را یاد کرد که به دلیل ازدواج اجباری خود را حلق آویز کرده‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‎گوید مرگ و میر مادران و اطفال حین ولادت، تولد اطفال معلول و یا هم سوی شکل بودن کودکان عوامل اصلی ازدواج قبل از وقت است.

در عین حال مولوی عبدالرحمن یکی از عالمان دین می‎گوید، ازدواج اجباری از لحاظ دین اسلام هیچ جواز ندارد.

مولوی عبدالرحمن: در شریعت اسلام و فقه‌ها به ازدواج‌های اجباری اجازه داده نشده‌است.

مولوی عبدالرحمن می‌گوید:

"در شریعت اسلام و فقه‌ها به ازدواج‌های اجباری اجازه داده نشده‌است، خانم سمر ضرر های زیادی از ازدواج اطفال را یادآوری کرد، زمانیکه ازدواج اطفال ضرر داشته باشد و فردیکه بالای آن طفل ولایت می‌کند و او را بدون در نظر داشت مفاد یا زیان به ازدواج می‌دهد، حکمت آن ولایت از بین می‌رود."

در این حال فعالین حقوق زن و اطفال تمام بدبختی‌های جامعه امروزی را ناشی از ازدواج‌های زیر سن خوانده از خانواده‌ها می‌خواهند تا دیگر اطفال‌شان را در بدل پول و یا هم به باورهای نادرست در سن خورد به ازدواج ندهند.

حمیرا حقمل استاد پوهنتون کابل می‌گوید که ثبت نکاح توسط حکومت می‌تواند تا حدی از ازدواج قبل از وقت جلوگیری کند.

گزارش: تمیم اخگر