لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

ازدواج‌های اجباری هنوز هم در ولایت تخار ادامه دارد


رزم آرا حواش رئیس امور زنان تخار
رزم آرا حواش رئیس امور زنان تخار

مسئولان ریاست امور زنان ولایت تخار می‌گویند، طی چند سال اخیر در وضعِ زندگی زنان این ولایت بهبود بوجود آمده، اما هنوز هم ازدواج‌های اجباری و زیر سن در برخی مناطق دور دست این ولایت ادامه دارد.

رزم آرا حواش رئیس امور زنان تخار در صحبت با رادیو آزادی در مورد قضایای ازدواج‌های اجباری ابراز نگرانی کرده گفت که باید ارگان‌های عدلی و قضایی در این مورد رسیدگی کنند.

وی گفت:

"ازدواج‌های زیر سن برای مردان کهن سال هنوز هم ادامه دارد. چنین ازدواج‌ها امروز عامل و سبب خشونت‌های جدی در خانواده‌ها شده‌است که یکی از عوامل اصلی خشونت‌ها در خانواده‌ها ازدواج‌های اجباری است که هنوز هم در برخی ساحات تخار جریان دارد."

حواش می‌گوید، شمار زیادی از فامیل‌‌‌ها، عروس‌ها و دخترهای‌شان را مورد خشونت‌های فزیکی و لفظی قرار می‌دهند که این امر باعث فرار آن‌ها از منزل و یا خود کشی می‌شود.

وی گفت که به تناسب دهۀ قبل، بهبود اساسی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی زنان بوجود آمده که این تغییرات، ناشی از بلند رفتن سطح آگاهی خانواده‌ها از حقوق زنان است.

با این حال شماری از اعضای شورای ولایتی و فعالان نهادهای مدنی تخار می‌گویند که ازدواج‌های اجباری و زیرسن در این ولایت ادامه دارد و این پدیده باعث ایجاد تنش و کشمکش‌ها میان شماری از خانواده‌ها نیز گردیده‌است.

ماریه تیمور عضو شورای ولایتی تخار می‌گوید:

"آگاهی مردم کمتر است به او خاطر برخی مردم دختران خود را به زور به کسی می‌دهند و ازدواج‌های اجباری صورت می‌گیرد و از نظر اسلام ازدواج باید با رضایت هر دو جانب صورت بگیرد."

صحابه حسینی فعال حقوق زن در ولایت تخار می‌افزاید:

"باید مردم هیچگاهی فرزندان خود را مجبور به ازدواج‌های اجباری نسازند، چرا کسانیکه ازدواج‌های اجباری می‌کنند، هیچگاه زندگی آرام و خوش نمی‌داشته باشند."

در همین‌حال شماری از علمای تخار نیز ازدواج‌های اجباری را از دیدگاه اسلام یک عمل نادرست خوانده تأکید می‌کنند که دختران حق دارند به رضایت خود همسر آیندهشان را انتخاب کنند و هیچ موانع از لحاظ دینی وجود ندارد.

یکتن از علمای دین در این خصوص به رادیو آزادی چنین گفت:

"ازدواج‌های اجباری در دین اسلام و در شریعت ما جای ندارد و بناءً باید ازدواج بر اساس رضایت پسر و دختر صورت گیرد که پیامدهای خوبی در قبال می‌داشته باشد."

بر اساس معلومات اداره امور زنان تخار، در سال گذشته ۴۱۰ قضیه خشونت علیه زنان در این ریاست به ثبت رسیده بود که بخش عمده آن را ازدواج‌های اجباری تشکیل می‌داد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG