ازبکستان به واگون‎های چین اجازه بارگیری از افغانستان را نمی‎دهد

مسئولان اتاق‎های تجارت در بلخ می‎گویند که ازبکستان به واگون‎های ریل چین اجازه بارگیری مواد صادراتی از بندر تجارتی حیرتان را نمی‎دهد.

نصیر احمد قاسمی مدیر اجرائیوی اتاق‎های تجارت و صنایع بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفته‎است که حدود یک ماه قبل ۶۸ واگون اموال تجارتی چین برای اولین بار توسط قطار آهن وارد خاک افغانستان شد و در نظر بود که دوباره این واگون‎ها اموال صادراتی افغانستان را به چین انتقال بدهند، اما دولت ازبکستان مانع این کار شده‎است.

وی گفت:

"ما از حیرتان در این ترین‎ها بارگیر کرده نمی‎توانیم، ازبکستان اجازه نمی‎دهد. یک تفاهم نامه میان هر دو طرف افغانستان و ازبکستان به امضا برسد تا ما بتوانیم واگون‎ها را در حیرتان بارگیری نموده و به مقصد کشور‎های مختلف روان کنیم."

نصیر احمد قاسمی می‎گوید که آنان آماده صادرات میوه خشک، سنگ قیمتی و سایر محصولات تجارتی از افغانستان به چین هستند، اما در صورت این کار ممکن خواهد بود، که میان افغانستان و ازبکستان جهت بارگیری واگون‎های قطار آهن در حیرتان توافق صورت بگیرد.

مسئولان: به دلایل امنیتی اجازه بارگیری داده نمی‎شود.

این مسئولان می‎گویند به دلایل امنیتی اجازه بارگیری داده نمی‎شود.

قاسمی گفت که ازبکستان تقاضا کرده است تا اموال صادراتی افغانستان باید نخست توسط کشتی‎ها به آن سوی مرز به شهر ترمز انتقال یافته و بعدآ از خاک ازبکستان در واگون‎های بارگیری شوند.

به گفته قاسمی انتقال مواد تجارتی به ازبکستان و بعدآ بارگیر آن در واگون‎های چین به هزینه هنگفت نیاز داشته که سبب تخریب و صدمه رساندن به اموال تجارتی نیز می‎شود.

مدیر اجرائیوی اتاق‎های تجارت و صنایع بلخ می‎گوید، اگر واگون‎های ریل چین در بندر تجارتی حیرتان بارگیری شود، مفاد بیشتر در پی دارد و تجار افغان نیز تشویق به سرمایه گذاری بیشتر خواهد کرد.

نصیر احمد قاسمی به این باورست:

"در صورتی‎که از حیرتان بارگیری کرده بتوانیم، اقتصاد رشد می‎کند و یک سهولت خوب است و سرمایه گذار‎ها را تشویق می‎کنند تا بیشتر سرمایه گذاری کنند."

پیش از این مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفته بود آن واگون‎های ریل که اموال تجارتی چین را وارد خاک افغانستان می‎سازد در برگشت اموال تجارتی افغانستان را به چین انتقال خواهد داد.

مسئولان اتاق‎های تجارت و صنایع بلخ می‎گویند عدم بارگیری واگون‎های چین در بندر حیرتان روی واردات مواد تجارتی از چین به افغانستان نیز تاثیرات منفی داشته و کرایه اموال تجارتی بلند خواهد رفت.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی