حکیمی: امیدواریم پول تعهد شده در بروکسل به بودجه ملی منتقل شود

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

وزیر مالیه افغانستان می‌گوید، حکومت از نشست بروکسل انتظار دارد تا جامعه جهانی در کنار تعهد حمایت همه جانبه سیاسی، کمک‌های مالی را نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی با افغانستان ادامه دهد.

اکلیل حکیمی روز دوشنبه قبل از سفرش به بروکسل در کابل به خبرنگاران گفت، حکومت امیدوار است تا بخش اعظم پول کمک شده در نشست بروکسل از طریق بودجه ملی به مصرف برسد.

وی گفت:

"انتظاریکه ما از نشست بروکسل داریم این است که انتقال مساعدت‌ها از طریق بودجه ملی ما، فیصدی ۵۰ درصد بلندتر می‌رود که جز از مسایل است که بالای آن بحث خواهد شد، در سطح تخنیکی صحبت شده، هر دو طرف موقف‌های خود را می‌دانیم که انشاالله این فیصدی بلند می‌رود."

آقای حکیمی می‌گوید، ظرفیت‌ها در ادارات دولتی افغانستان برای مصرف بودجه بلند برده شده، اما هنوز هم خلاهای در آن باقی است.

وی روز یکشنبه در نشست عمومی استماعیه ولسی جرگه گفت، انتظار می‌رود که افغانستان در نشست بروکسل بیشتر از ۳.۵ میلیارد دالر کمک به دست آرد.

قرار است نشست بروکسل به هدف تجدید همکاری‌های جامعه جهانی با افغانستان به روزهای سه و چهارشنبه هفته جاری در بروکسل پایتخت بلجیم با اشتراک هفتاد کشور و نماینده‌های سی سازمان‌ بین‌المللی برگزار شود.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در رأس یک هیئت بلند رتبه راهی بروکسل مرکز بلجیم شده‌اند.

از سوی دیگر سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید، آنان در نظر دارند تا کمک‌ها را تحت شرایط دو جانبه به طور امتحانی از طریق بودجه ملی این کشور به مصرف برساند.

فرانس مایکل میلبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان

فرانس مایکل میلبن در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت:

"اقدامی که از سوی اتحادیه اروپا انجام می‌شود این است که بخش عمده پول‌های کمک شده این اتحادیه از طریق بودجه حکومت به مصرف خواهد رسید، البته به شکل امتحانی و تحت شرایط جدی دو طرفه."

آقای میلبن می‌افزاید، با در نظر داشت خطرات در این بخش از این پروسه نظارت جدی خواهد شد.

عبدالقادر جیلانی آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید، اگر پول کمک شده جامعه جهانی از طریق بودجه افغانستان به مصرف برسد، افغان‌ها بیشتر از آن نفع خواهند برد.

آقای جیلانی می‌گوید، نسبت به خارجی‌ها افغان‌ها بهتر مشکلات‌شان را درک و برای حل آن راه مناسب را دریافت کرده می‌توانند.

گزارش از تمیم اخگر