چرا شهر کندز بار دوم بدست طالبان افتاد؟

طالبان مسلح نیمه‎های شب دوشنبه توانستند که بالای شهر کندز حمله کرده و وارد این شهر شوند.

یک سال پیش طالبان شهر کندز را برای چند روز تصرف کرده بودند.

عوامل ورود مجدد طالبان به این شهر چیست؟

آیا اداره مرکزی و محلی امکانات دست داشته شان را برای جلوگیری از تکرار حمله طالبان بالای شهر کندز به صورت درست استفاده کرده اند؟

زمانی‎که طالبان مسلح پارسالشهر کندز را برای مدت کوتاه تصرف کردند و سپس به عقب زده شدند، رئیس جمهور اشرف غنی در جریان بازدید از این شهر اطمینان داد که شهر کندز بار دیگر به دست طالبان سقوط نخواهد کرد.

اما برخی از تحلیلگران افغان می‎گویند که راه پیدا کردنمجدد طالبان به شهر کندز نشان داد که حکومت تعهد اش را در مورد کندز عملی نکرده‎است.

بسیاری از تحلیلگران که وضعیت امنیتی افغانستان را دنبال می‎کنند همجوم طالبان را برای بار دوم بر شهر کندز ناشی از عدم موجودیت هماهنگی میان ادارات امنیتی به خصوص نهادهای کشفی می‎دانند.

سایس: هر معلومات یامعلومات کشفی که از منطقه باید به طور دقیق در اختیار دولت مرکزی قرار داده شود.

اجمل سایس یک آگاه مسایل امنیتی که خود ساکن کندز است در این مورد گفت:

" هر معلومات یامعلومات کشفی که از منطقه باید به طور دقیق در اختیار دولت مرکزی قرار داده شود و دولت به اساس این معلومات دقیق تصمیم بگیرد.

چنین معلومات از منطقه موجود نیست و در بخش معلومات کشفی در سطح محل مشکلات وجود دارد."

در همین حال غلام مجتبی پتنگ وزیر داخله پیشین افغانستان هم به این باور است که نبود هماهنگی میان ادارات امنیتی و کشفی یک دلیل داخل شدن طالبان به شهر کندز به حساب می آید.

پتنگ: علت نداشتن هماهنگی میان ارگان‎های کشفی قوای مسلح در ولایت کندز است که تبادله اطلاعات شان هماهنگ نیست.

او افزود:

" علت نداشتن هماهنگی میان ارگان‎های کشفی قوای مسلح در ولایت کندز است که تبادله اطلاعات شان هماهنگ نیست.

اگر هماهنگ می بود چطور طالبان توانستند که به زودترین فرصت وارد شهر کندز شوند و قسمت‎های از شهر را تصرف کنند؟"

جاوید کوهستانی یک تحلیلگر دیگر افغان مدیرت ضعیف در نهادهای امنیتی را از عوامل سقوط شهر کندز و پیشروی طالبان در بخش‎های دیگر افغانستان می‎داند.

کوهستانی: بحث سقوط شهر کندز و همچنان پیشروی و گسترش حضور طالبان در ولایات هلمند و ارزگان و بخش‎های دیگر افغانستان ناشی از ضعف مدیریت در نهادهای امنیتی افغانستان است.

آقای کوهستانی در این مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" بحث سقوط شهر کندز و همچنان پیشروی و گسترش حضور طالبان در ولایات هلمند و ارزگان و بخش‎های دیگر افغانستان ناشی از ضعف مدیریت در نهادهای امنیتی افغانستان، عدم اراده قاطع برای مبارزه با افراطیت و بنیادگرایی و چند دیدگاهی در ساختار قدرت سیاسی افغانستان است."

وی افزود که حکومت افغانستان در جریان یک سال گذشته امکانات موجود را در کندز به درستی استفاده نکرده و تعهد اش را به جا نیاورده‎است.

صدیقی حمله وسیع اخیر طالبان بر شهر کندز را با کنفرانس بروکسل در مورد این کشور بی ارتباط نمی‎داند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان حمله وسیع اخیر طالبان بر شهر کندز را با کنفرانس بروکسل در مورد این کشور بی ارتباط نمی‎داند.

صدیق صدیقی کهبه روز سه شنبه در مورد وضعیت کندز باخبرنگاران در کابل صحبت میکرد گفت:

" در بروکسل کنفرانس بزرگ برگزار شده‎است، کمک از سوی تمام جهان با افغانستان صورت می‎گیرد و ازین کشور حمایت می‎شود.

کسانی‎که در عقب طالبان قرار دارند ، حامیان اصلی شان تحمل این را ندارند و طبعآ می‎خواهند که دستاورد برای خود داشته باشند."

جاوید کوهستانی حمله تازه طالبان بر شهر کندز را به نحوی با اجلاس بروکسل مرتبط می‎داند.

اما این کارشناس می‎گوید که نیروهای امنیتی افغان مسئولیت دارند تا برای جلوگیری ازین نوع تحرکات طالبان و حامیان خارجی شان در هنگام این گونه مناسبت‎های بزرگ آماده باشند.

صدیقی: به وضعیت در کندز طی سال گذشته توجه زیاد صورت گرفته‎است.

کارشناسان و تحلیلگران افغان به این باور اند که حکومت نتوانسته است تا در برابر عوامل که پارسال سبب سقوط شهر کندز شده بود اقدام کند.

موجودیت جنگجویان آسیای میانه در منطقه، افزایش همکاری‎های سیاسی میان پاکستان و روسیه، کار و بار مواد مخدر و حضور زورمندان محلی از عوامل دیگری‎اند که همین تحلیلگران امنیتی آن را در نا امنی‎های اخیر در شهر کندز و هجوم مجدد طالبان بالای این شهر مهم می‎دانند.

زمانی‎که از دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز سه شنبه در مورد علت راه پیدا کردنطالبان برای دومین بار به شهر کندز سوال شد، وی گفت که آن‎ها نه تنها در کندز بلکه در مناطق مختلف افغانستان سرگرم جنگ علیه حلقات استخبارات خارجیمی‎باشند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می‎گوید که به وضعیت در کندز طی سال گذشته توجه زیاد صورت گرفته‎است.

او در ادامه صحبت هایش از آنعده رهبران طالبان نام برد که در یک سال اخیر در کندز کشته شده‎اند.

اما صدیقیدر عین حال پذیرفت که حمله تازه طالبان بر شهر کندز نشان می‎دهد که تلاش‎های آن‎ها طوریکه لازم بود نتیجه نداده‎است و این چیزیست که در مورد آن بررسی می‎کنند.