ولسی جرگه: دلایل سقوط و دوام جنگ در کندز باید واضح گردد

شماری از نماینده‌های مردم در شورای ولایتی کندز و شورای ملی دلیل سقوط ساحات از این شهر را غفلت مسئولان نهاد‌های امنیتی این ولایت می‌دانند.

جنگ در کوچه‌های شهر کندز وارد هشتمین روز شده‌است و تا هنوز نیرو‌های امنیتی افغان نتوانسته اند این شهر را به گونۀ کامل از وجود طالبان پاکسازی کنند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه این جرگه دوام این جنگ را پرسش برانگیز می‌داند و می‌گوید، مقام‌های امنیتی در نشست‌های بعدی باید جواب دهند که چرا جنگ در کندز مهار نمی‌شود.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

وی افزود:

"سقوط جدا سوال برانگیز است، باید مسئولان امنیتی در داخل تالار خواسته شوند و چگونگی و دلایل سقوط و دلایل دوام جنگ در کندز باید از پیش‌شان باز پرس شود."

فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در ولسی جرگه می‌گوید، این شهر به مانند بار اول به دنبال غفلت وظیفوی مسئولان محلی این ولایت سقوط کرد.

به گفته وی هشت روز پیش زمانی که طالبان بر شهر حمله کردند شماری از پوسته‌های نیرو‌های امنیتی بدون درگیری به دست طالبان سقوط کرد.

فاطمه عزیز عضو ولسی جرگۀ افغانستان

خانم عزیز گفت:

"نقطه ضعف در مقام‌های محلی است که برای امنیت کندز مامور شده‌اند، از قوماندان امنیه پرسان شود که مسئولیت تو چه بود، چرا پوسته‌های امنیتی را رها کردید و چرا حمایت‌شان نکردید."

شهر کندز برای بار اول در ششم ماه میزان سال گذشته برای چند روز به دست طالبان سقوط کرد.

از آن زمان به این سو مقام‌های دولت افغانستان چندین بار وعده سپردند که عملیات نظامی در این ولایت راه اندازی می‌شود، اما با گذشت یک سال از سقوط بار اول کندز، طالبان هشت روز پیش بر این شهر حمله کردند و تا هنوز بخش‌های این شهر را زیر تصرف دارند.

امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز دلیل به درازا کشیدن این جنگ را ضعف مدیریت و نبود هماهنگی کسانی می‌داند که جنگ در این ولایت را رهبری می‌کنند.

امرالدین ولی دلیل عضو شورای ولایتی کندز

وی گفت:

"عدم مدیریت مسئولین محلی کندز است که هر کدام‌شان مدیریت و هماهنگی ندارند و بسیج پیش نمی‌روند، هفته‌ها طول می‌کشد که اینها کندز را از دربدری نجات بدهند، همین حالا که با شما صحبت می‌کنم جنگ دوباره در شهر جریان پیدا کرده."

محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز ضعف در نهاد‌های دولتی را نمی‌پذیرد و می‌گوید:

محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز

"این گپ‌ها تحلیل‌های مردم است، جنگ، جنگ است و دشمن، دشمن است، مخالفان می‌‎خواستند پروسه بروکسل را برهم بزنند و در چندین ولایت جنگ به راه انداختند که دوباره شکست خوردند."

اما محمود دانش سخنگوی والی کندز تائید می‌کند که طالبان هشت روز پیش از خلای نیرو‌های امنیتی استفاده کردند و بر این شهر حمله کردند.

وی در مورد گفت:

محمود دانش سخنگوی والی کندز

" دشمن در حومه‌های شهر حضور داشت و زمانی که عملیات‌ها به مناطق ولسوالی‌ها آغاز شد، دشمن از این خلا که نیرو‌ها در ولسوالی مصروف بودند استفاده کرد و به خانه‌های مردم داخل شد و اینکه چرا جنگ هشت روز شده دوام کرده، نظامی‌ها دقت بیشتر می‌کنند و عملیات خانه به خانه را آغاز کرده."

در هشت روز گذشته که بخش‌های از شهر کندز به دست طالبان سقوط کرده، مقام‌های ارشد امنیتی به شمول وزیر داخله و لوی درستیز به این ولایت سفر کرده‌اند و نیز رهبری جنگ در برابر طالبان را در این ولایت مراد علی مراد معاون لوی درستیز بر دوش دارد، اما با وجود این هم نیرو‌های امنیتی نتوانسته اند تا حال طالبان را در این ولایت شکست دهند.

نصرت پارسا